Streda, 01 marec 2017
Mníchovská automobilka už dávnejšie avizovala, že chce rozšíriť svoju ponuku radu 1 o štvordverový trojpriestorový sedan. Teraz je nový sedan BMW radu 1 už realitou. Vyvinuli ho v Mníchove a vyrábať sa prémiový kompaktný sedan bude v Číne.
BMW 1 sedan sa bude vyrábať vo fabrike v meste Tiexi, ktorá je súčasťou výrobného komplexu Šen-jang na severovýchode Číny. Nový sedan segmentu prémiových kompaktných vozidiel je upravený podľa potrieb čínskeho automobilového trhu.
Trojpriestorovú karosériu "jednotky" automobilka špeciálne vyvinula podľa potrieb čínskych zákazníkov, ktorí majú sedany v obľube. Aj keď nový kompaktný sedan vyvíjali v Mníchove, podieľali sa na ňom aj čínski inžinieri. Automobil sa bude vyrábať v spolupráci s čínskym partnerom, firmou Brilliance. Do predaja v Európe sa nový BMW 1 sedan nedostane.
Počas vývoja absolvoval nový sedan radu 1 intenzívne testovanie po celom svete, aj na okruhu Nürburgring, ale aj vo všetkých klimatických pásmach, ktoré sa v Číne nachádzajú.
Novinka BMW má kompaktné rozmery: dĺžku 4456 milimetrov, šírku 1803 milimetrov a výšku 1446 milimetrov. Karosériu charakterizujú krátke previsy, dlhá kapota, kabína posunutá dozadu a rázvor náprav s hodnotou 2670 milimetrov.
Prednej časti karosérie novinky dominuje široká mriežka chladiča, veľké otvory na vstup vzduchu a dvojité kruhové svetlomety s technológiou LED. Zadná časť dostala exkluzívne dominantné horizontálne línie. Zadné svetlomety sú hlboko zapustené do bokov a vytvárajú tak tvar písmena L.
Interiér BMW radu 1 sedan ponúka komfortný priestor a príjemné cestovanie. Kokpit je už tradične v modeloch BMW orientovaný na vodiča. Pozícia sedenia aj usporiadanie prístrojov a ovládačov je navrhnutá tak, aby zvyšovala koncentráciu vodiča. Štandardnou súčasťou ovládacieho systému iDrive v BMW 1 sedan je aj široký displej v strede palubnej dosky a ovládač na stredovej konzole. Prémiovosť interiéru dotvárajú precízne spracované povrchy a kvalitné materiály.
Z pohonných jednotiek budú v ponuke tri najnovšie pohonné jednotky BMW. Technológie TwinPower Turbo zaistia požadovaný výkon motora a vysoký krútiaci moment už od najnižších otáčok. Medzi použitými technológiami sú preplňovanie, priame vstrekovanie paliva s centrálne umiestnenými vstrekovačmi, variabilné ovládanie zdvihu ventilov systému Valvetronic a variabilné ovládanie časovania nasávacích a výfukových ventilov Double Vanos.
Ponuku motorov otvára trojvalec v BMW 118i. Z objemu 1,5 litra dosahuje výkon 136 koní a krútiaci moment 220 Nm. Zrýchli z nuly na sto so 6stupňovou prevodovkou Steptronic za 9,4 sekundy, vie ísť 212 km/h a o úspornosti motora hovorí spotreba iba 5,5 l/100 km.
"Dvojkou" je štvorvalcový dvojliter v BMW 120i. Má 192 koní a 280 Nm. S 8stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 7,5 sekundy a ide až 235 km/h. Kombinovaná spotreba je 6,2 l/100 km.
Najvýkonnejší dvojlitrový štvorvalec má sedan model 125i: 231 koní. Najvyšší krútiaci moment 350 Nm je už od 1250 ot./min. Štandardne má 8stupňovú prevodovkou Steptronic. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, maximálna rýchlosť je 250 km/h a kombinovaná spotreba 6,4 l/100 km.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW