Štvrtok, 29 december 2022
V prvej polovici novembra predstavila automobilka Audi nový vlajkový elektromobil značky so štvoricou kruhov v značke. Vychádza z predchádzajúceho elektrického SUV s jednoduchým označením e-tron. Veľká modernizácia prináša okrem nového vzhľadu a novej techniky aj nové meno Q8 e-tron (pre SUV) a Q8 e-tron Sportback (kupé).
Modelom e-tron odštartovalo Audi v roku 2018 epochu elektromobility a položilo základy elektrickej budúcnosti značky so štyrmi kruhmi v znaku. Odvtedy tento model, ako o tom hovorí Audi, udával tón v segmente SUV vyššej triedy s elektrickým pohonom.
Od uvedenia Audi e-tronu do predaja, približne pred štyrmi rokmi, a 150 tisíc predanými kusmi disponuje nemecká automobilkaôsmimi elektrickými modelmi. Do roku 2026 ich má byť viac ako dvadsať. Potom už bude Audi na svetový trh uvádzať iba elektrické modely.
Modernizácia elektrického SUV e-tron znamená úpravu vzhľadu, tiež nový dizajn a prináša aj dynamickejšie jazdné vlastnosti. Väčšia je aj kapacita batérie a znesie tiež vyšší nabíjací výkon.
Novinka sa vyznačuje optimalizovanou koncepciou pohonu, lepšou aerodynamikou, vyšším nabíjacím výkonom, väčšou kapacitou batérie a dojazdom predĺženým do 582 kilometrov pri verzii SUV, a až do 600 kilometrov pri verzii Sportback (kupé). Prichádza tak so zvýšenou efektivitou, predĺženým dojazdom a vycibreným dizajnom.
Výrazné dizajnové zmeny na novom Q8 e-tron nájdeme predovšetkým na prednej časti karosérie, ktoré dodávajú novej vlajkovej lodi SUV sviežejší vzhľad. Prepracovaná je predná maska, ktorá maskuje tradičnú z modelov so spaľovacím motorom, väčšie sú nasávacie otvory na bokoch prednej časti nárazníka, a vylepšená je aj celková aerodynamika.
To spolu s úpravou tvarov zadného difúzora znížilo koeficient aerodynamického odporu verzie SUV na 0,27, Sportbacku na 0,24. Audi pri elektrických modeloch zavádza na modeloch Q8 e-tron novú corporate identity v exteriéri dvojrozmerným vyhotovením loga štyroch kruhov. Nové je aj označenie Audi na B-stĺpiku karosérie.
Audi Q8 e-tron je poriadny kus železa. Oproti predchodcovi sú obidve nové verzie Q8 o 39 milimetrov širšie. Dlhé je takmer päť metrov, presne 4915 milimetrov, široké 1937 milimetrov a na výšku má Sportback 1619 milimetrov, SUV 1633 milimetrov.
Vďaka rázvoru 2928 milimetrov je na zadných sedadlách veľa miesta pre nohy. Batožinový priestor ponúka základný objem 569 litrov pri SUV a 528 litrov pri verzii Sportback. K tomu je ešte ďalších 62 litrov pod prednou kapotou.
To podstatné je schované v podlahe karosérie. Q8 e-tron ponúka pre SUV i kupé tri verzie elektrického pohonu všetkých kolies pohonu. Základom verzie SUV je Q8 50 e-tron, pre kupé Q8 50 e-tron Sportback. S dvoma elektromotormi ponúkajú systémový výkon 250 kW/340 k a krútiaci moment 664 Nm, dojazd do 491 km (SUV), resp. do 505 km (Sportback). Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 200 km/h.
Audi Q8 55 e-tron a Q8 55 e-tron Sportback disponujú v režime Boost systémovým výkonom z dvoch elektromotorov 300 kW (408 k) a krútiaci moment 664 Nm. Dojazd podľa WLTP je pri SUV do 582 km, pri Sportbacku do 600 km. Aj tu je maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 200 km/h.
Špičkové modely Audi SQ8 e-tron poháňajú tri elektromotory, ktoré v režime Boost majú systémový výkon 370 kW (503 k) a krútiaci moment 973 Nm. Dojazd modelov SQ8 e-tron je do 494 km pri SUV a do 513 km pri verzii Sportback. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.
Autor: J. GoldbergerFoto: Audi