Zima je tu. Už ste prezuli?

Utorok, 30 november 2010

Ani sme sa nenazdali a je zima je tu. Podľa kalendára nás však prekvapiť nemala. Ale prekvapila, ako každý rok. Motoristov, ktorí sadajú za volant, ale aj cestárov, ktorí sa o cesty majú starať a mali by byť na príchod zimy, no najmä snehu, pripravení.

zimná pneumatika
Zimná pneumatika má iné zloženie behúňovej zmesi ako letná, iné členenie dezénových blokov a vďaka množstvu lamiel má aj väčší počet záberových hrán a lepšiu trakciu

Prečo máme autá na zimu prezúvať? Aj keď naša legislatíva nepredpisuje povinné používanie zimných pneumatík, neznamená to, že v zimných mesiacoch by sme mali mať obuté letné pneumatiky. Koniec-koncov, v okolitých štátoch legislatíva na to je, takže ak by sme cestovali napríklad do Česka, tak sa tam stretneme s úsekmi ciest a diaľnic označených dopravnou značkou Zimná výbava, kde používanie zimných pneumatík je povinné od 1. novembra do konca marca.

Trošku inak je tomu v inom susednom štáte, Rakúsku. Stačí ak sa vyberieme na nákup do najbližšej obce či mesta, napríklad do Hainburgu. Keď vyrážame, na cestách nie je žiadny sneh, ale dajme tomu, po hodine začne snežiť. A malér je na svete. V Rakúsku totiž v zimných mesiacoch na suchej vozovke nemusíme mať obuté zimné pneumatiky, ale stačí, že začne snežiť a naša situácia sa pri letných pneumatikách stáva vážnou. Tu neplatí výhovorka, dajme tomu, že domov mám len 17 kilometrov, tak čo sa mi môže stať. A stane sa. Zastaví vás rakúska policajná hliadka a naparí vám poriadnu pokutu. Nehovoriac o tom, že čo by bolo, keby ste sa zaplietli do nehody, čo aj vami nezavinenej!

Ďalšou stránkou veci "obúvať či neobúvať" zimné pneumatiky je vaša bezpečnosť, resp. nebezpečenstvo, ktoré nepoužívaním zimných pneumatík predstavujete pre ostatných účastníkov premávky. Veď letná pneumatika s tvrdou zmesou a letným vzorom nemá na klzkej ceste žiadnu priľnavosť a raz-dva sa môžete nechtiac ocitnúť v jarku, alebo, a to je oveľa horšie, v protismere zoči-voči inému autu.

Takže odpoveď na otázku z úvodu článku je: jednoznačne prezúvať. Chránime tým seba, spolucestujúcich, svoje auto, ale aj tých, ktorých na cestách stretávame. Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou nie len v zložení behúňovej zmesi, ale aj v členení dezénových blokov, kde vďaka množstvu lamiel máme väčší počet záberových hrán.

Z tohto dôvodu má zimná pneumatiky lepšiu trakciu a s takýmto autom sa aj na zasneženej ceste cítime bezpečnejšie. Potvrdzujú to aj testy. Napríklad na zasneženej ceste z 50 kilometrovej rýchlosti potrebujeme na zastavenie na letných pneumatikách až o osem metrov dlhšiu vzdialenosť ako na zimných. A to nás môže ušetriť pred zrážkou či už s chodcom, alebo s iných autom.

K zimným pneumatikám ešte pripomenutie o troch štvorkách: odporúča sa mať obuté zimnými pneumatikami všetky štyri kolesá, dezén nemá byť menší ako štyri milimetre a nemajú sa používať dlhšie ako štyri sezóny.

Ak teda rátate s tým, že v zimných mesiacoch čo iba sem-tam vytiahnete auto z garáže a vyrazíte na cesty, určite nie na letných pneumatikách.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.