Utorok, 30 november 2010
Ani sme sa nenazdali a je zima je tu. Podľa kalendára nás však prekvapiť nemala. Ale prekvapila, ako každý rok. Motoristov, ktorí sadajú za volant, ale aj cestárov, ktorí sa o cesty majú starať a mali by byť na príchod zimy, no najmä snehu, pripravení.
Prečo máme autá na zimu prezúvať? Aj keď naša legislatíva nepredpisuje povinné používanie zimných pneumatík, neznamená to, že v zimných mesiacoch by sme mali mať obuté letné pneumatiky. Koniec-koncov, v okolitých štátoch legislatíva na to je, takže ak by sme cestovali napríklad do Česka, tak sa tam stretneme s úsekmi ciest a diaľnic označených dopravnou značkou Zimná výbava, kde používanie zimných pneumatík je povinné od 1. novembra do konca marca.
Trošku inak je tomu v inom susednom štáte, Rakúsku. Stačí ak sa vyberieme na nákup do najbližšej obce či mesta, napríklad do Hainburgu. Keď vyrážame, na cestách nie je žiadny sneh, ale dajme tomu, po hodine začne snežiť. A malér je na svete. V Rakúsku totiž v zimných mesiacoch na suchej vozovke nemusíme mať obuté zimné pneumatiky, ale stačí, že začne snežiť a naša situácia sa pri letných pneumatikách stáva vážnou. Tu neplatí výhovorka, dajme tomu, že domov mám len 17 kilometrov, tak čo sa mi môže stať. A stane sa. Zastaví vás rakúska policajná hliadka a naparí vám poriadnu pokutu. Nehovoriac o tom, že čo by bolo, keby ste sa zaplietli do nehody, čo aj vami nezavinenej!
Ďalšou stránkou veci "obúvať či neobúvať" zimné pneumatiky je vaša bezpečnosť, resp. nebezpečenstvo, ktoré nepoužívaním zimných pneumatík predstavujete pre ostatných účastníkov premávky. Veď letná pneumatika s tvrdou zmesou a letným vzorom nemá na klzkej ceste žiadnu priľnavosť a raz-dva sa môžete nechtiac ocitnúť v jarku, alebo, a to je oveľa horšie, v protismere zoči-voči inému autu.
Takže odpoveď na otázku z úvodu článku je: jednoznačne prezúvať. Chránime tým seba, spolucestujúcich, svoje auto, ale aj tých, ktorých na cestách stretávame. Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou nie len v zložení behúňovej zmesi, ale aj v členení dezénových blokov, kde vďaka množstvu lamiel máme väčší počet záberových hrán.
Z tohto dôvodu má zimná pneumatiky lepšiu trakciu a s takýmto autom sa aj na zasneženej ceste cítime bezpečnejšie. Potvrdzujú to aj testy. Napríklad na zasneženej ceste z 50 kilometrovej rýchlosti potrebujeme na zastavenie na letných pneumatikách až o osem metrov dlhšiu vzdialenosť ako na zimných. A to nás môže ušetriť pred zrážkou či už s chodcom, alebo s iných autom.
K zimným pneumatikám ešte pripomenutie o troch štvorkách: odporúča sa mať obuté zimnými pneumatikami všetky štyri kolesá, dezén nemá byť menší ako štyri milimetre a nemajú sa používať dlhšie ako štyri sezóny.
Ak teda rátate s tým, že v zimných mesiacoch čo iba sem-tam vytiahnete auto z garáže a vyrazíte na cesty, určite nie na letných pneumatikách.
Autor: J. Goldberger