Utorok, 09 august 2022
Kompaktné elektrické BMW i3 naštartovalo bavorskú značku na cestu plne elektrických modelov osobných áut. To bolo v roku 2013. Po trinástich rokoch výroby model i3 opustil výrobné linky a na koniec letovej dráhy sa symbolicky postavilo 18 zlatých BMW i3s v metalickej farbe Galvanic Gold.
Pri štarte sériovej výroby bol model BMW i3 považovaný za vizionára, ale aj exota. Odvtedy sa kompaktné vozidlo s elektrickým pohonom etablovalo ako priekopník v oblasti holistickej udržateľnosti a radosti z jazdy bez lokálnych emisií.
Od roku 2013 sa vyrobilo viac ako 250 000 prvých plne elektrických vozidiel BMW. Dnes má nemecká automobilka z mesta Mníchov rad elektrifikovaných modelov, ktoré kráčajú v šľapajach prvého produkčného elektrického BMW.
BMW i3 bol zaujímavý z viacerých hľadísk. Napríklad, že išlo o prvý produkčný elektrický automobil z Mníchova, že spĺňal najprísnejšie ekologické podmienky, a tiež že išlo o prvé BMW s motorom (elektrickým) vzadu.
Zaujímavým aspektom pri modeli i3 bolo tiež to, že svojim vonkajším dizajnom akosi vystupuje z radu zaužívaného mníchovskou značkou. Raritou zasa to, že na štvormiestnej karosérii bez stredového stĺpika, auta bez jedného milimetra dlhého štyri metre, sa dvere otvárali proti sebe. Nezvyklé bolo tiež dvojfarebné lakovanie a 19-palcové liatinové kolesá s pneumatikami šírky len 155 mm.
Prvý bavorácky elektromobil bol navrhnutý ako automobil do mesta, z čoho vyplynula aj jeho dobrá menévrovateľnosť na malom priestore.
Pohonný agregát, elektromotor s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 250 Nm, dávali pomerne ľahkému autu dostatočnú dynamiku i výdrž v mestskej premávke. Výkon a krútiaci moment boli vodičovi k dispozícii okamžite, takže jazda bola oproti autám s konvenčným motorom zábavná, dynamická a príjemná.
BMW i3 sa predávalo v 74 krajinách sveta. Vďaka tomu bol i3 celosvetovo najúspešnejším elektrickým vozidlom v segmente prémiových kompaktných vozidiel.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW