Utorok, 18 december 2018
Odborné vzdelávanie na školách leží na bedrách a nedá pokojne spávať Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) a Asociácii priemyselných zväzov. Najmä automobilovému priemyslu už dlhšie chýba kvalifikovaná pracovná sila.
Tri roky reálneho budovania systému duálneho vzdelávania na Slovensku priniesli prvých 113 úspešných absolventov a záujem zamestnávateľov, škôl i žiakov pretrváva. Napriek tomu reforma zaostáva za očakávaniami zamestnávateľov. Pritom všetci zainteresovaní sa zhodujú, že bez výraznej podpory vlády a masívnej celoštátnej kampane sa nedá očakávať výrazný pokrok reformy vzdelávania.
Do systému duálneho vzdelávania bolo aktuálne ku konca októbra tohto roku zapojených 3970 žiakov a 631 zamestnávateľov. Žiaci sa môžu v rámci duálneho vzdelávania učiť na 231 školách, v 161 študijných a učebných odboroch. Pri hodnotení sektorov na počte žiakov sú na tom najlepšie strojnícko-automobilový sektor, potom elektrotechnický sektor a sektor obchodu a služieb. Najviac žiakov sa učí v Trenčianskom kraji, za ním potom Žilinský, Nitriansky a Bratislavský kraj.
Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR a viceprezident Asociácie priemyselných zväzov: "Napriek tomu, že sa do reformy duálneho vzdelávania zapája čoraz viac žiakov, škôl i zamestnávateľov, nie sme s týmito počtami spokojní. Hlavne preto, že až 63 percent absolventov stredných škôl nepracuje vo svojom odbore."
Podporu vlády či ministerstiev je potrebná pri vybudovaní centier orientácie na výber povolania, pri vytváraní študijných a učebných programov a pri ich implementácii do praxe. Tiež pri podpore rekvalifikácií s prvkami duálneho vzdelávania. Zamestnávatelia preto pripravili akčný plán ďalšieho smerovania odborného vzdelávania na roky 2020-2025.
Podľa nového akčného plánu by sa malo okrem iného zmeniť financovanie škôl podľa ich kvality, pomáhať žiakom a študentom ZŠ a SOŠ pri výbere povolania, pri získavaní úplnej kvalifikácie a pri príprave na prácu.
Alexander Matušek: "Za mimoriadne dôležité považujeme aj vytvorenie funkčného systému propagácie nielen povolaní ale aj celkovej reformy systému duálneho vzdelávania. Bez podpory vlády a vytvorenia komplexnej koncepcie na celoštátnej úrovni budú naše deti aj naďalej končiť na úradoch práce."
Autor: J. Goldberger