Utorok, 16 november 2010
Testovacia trať Hällered automobilky Volvo sa nachádza v juhovýchodnej časti Švédska. Obklopená nádhernými lesmi vyzerá ako tiché a pokojné miesto. Práve tu je ukrytá trať s prezývkou Automobilové peklo - Hällered.
Hällered je miesto, kde automobily Volvo podstupujú permanentne skúšky vo výnimočne náročných podmienkach. V priebehu niekoľkých mesiacov tu prežijú toľko, ako počas normálneho predpokladaného životného cyklu v bežných podmienkach.
Testovacie stredisko Hällered vo Švédsku je skutočná "mučiareň" pre automobily. Tu sa komponenty i budúce automobily testujú dlho predtým, ako začne ich sériová produkcia. Počas testu životnosti vozidlo tu najazdí 160 000 kilometrov v najťažších podmienkach za obdobie kratšie ako jeden rok, čo predstavuje ekvivalent štyroch kompletných okruhov okolo Zeme. V testovacom stredisku je 15 rôznych testovacích tratí, kde sa Volvo stretne so všetkým, čo by mu mohlo prísť do cesty počas normálneho života.
Na hlavnej trati jazdia automobily na svojom limite pri rýchlostiach cez 250 km/h. Na ďalších testovacích úsekoch sa testuje jazdná stabilita na ceste a podvozkové komponenty v najprudších zákrutách. Testovací jazdci opotrebujú počas testov až 2000 pneumatík ročne.
V stredisku sú aj trate, kde sa podrobujú testom automobily s pohonom všetkých kolies v extrémnych terénnych podmienkach. Na päť kilometrov dlhej trati sa nachádza mnoho rozdielnych povrchov, práve tak, ako na verejných komunikáciách. Napríklad prúd slanej vody na trati otestuje ochranu karosérie proti korózii. Pružiny a tlmiče musia odviesť veľmi tvrdú prácu na agresívnych povrchoch.
Severskou špecialitou sú aj prašné cesty, ktoré dostatočne preveria jazdné vlastnosti vozidla. V testovacom centre sa testuje aj aktívna bezpečnosť vozidiel. Špeciálne zariadenia boli vyvinuté kvôli testovaniu systému na detekciu chodcov Pedestrian Detection, ktorý potom aktivuje brzdy v prípade, že vodič nereaguje načas.
V dielňach a servisných staniciach sa úpravy vykonávajú non stop počas celého roka. Testovacie vozidla musia byť neustále funkčné, aby počas celého testu boli schopné absolvovať najtvrdšie testy.
Autor: J. GoldbergerFoto: Volvo