Piatok, 20 november 2015
Predstavte si, že ste pred odchodom do práce, naštartujete svoje auto a pred sebou máte približne tridsať kilometrovú cestu a jazdu v kolóne. Vo firme vás čaká porada a vy ste sa nestihli na ňu pripraviť. Sedíte však v aute, ktoré má autonómne riadenie a zverilo vám ho v rámci skúšobnej prevádzky projektu autonómneho riadenia švédske volvo ako jedno z áut skúšobnej flotily. A tak sa pohodlne usadíte za volantom vášho auta do pohodlného kresla, pardon sedadla, doháňate zameškané a na poradu prídete na sto percent pripravený. Ešte poznámka: Píše sa rok 2017.
Spoločnosť Volvo už dlhšie pracuje na výskume autonómneho riadenia. Každodenné cestovanie autom, napríklad za prácou či inými povinnosťami, nám uberá radosť z jazdy a stáva sa stereotypom. Práve počas takéhoto cestovania, najmä po diaľnici na dlhšie vzdialenosti, alebo v každodennej zápche, by vodič auta najradšej zveril riadenie samotnému vozidlu. A práve to je cieľ projektu švédskej spoločnosti Volvo Cars.
Projekt pomenovali podľa priemerného času, ktorý strávime dochádzkou do zamestnania a ten je na úrovni 26 minút. Tento čas by sa dal stráviť aj niečím zmysluplnejším než takmer polhodinovým sedením za volantom. A tak sa Volvo vydalo na cestu autonómneho riadenia, aby si vodič mohol vychutnať zážitok z jazdy inak. Potom by sa pri riadení automobilu mohol rozhodnúť robiť niečo iné ako iba krútiť volantom a šliapať na pedále plynu, spojky či brzdy. Aby tieto činnosti mohol zveriť svojmu autu.
Podľa Robina Pegea, viceprezidenta interiérového dizajnu spoločnosti Volvo je to všetko o ľuďoch. Výskum realizovaný Volvom vraj jasne preukazuje, že ak by bola k dispozícii plne autonómna jazda, niektorí ľudia by využili čas strávený cestovaním kreatívne, napríklad len tak sedieť a oddychovať, sledovať on-line médiá alebo počúvať hudbu. S autonómnou jazdou bude toto všetko možné. Práve o tom je Koncept 26.
Koncept 26 vychádza z úplne novej konštrukcie sedadiel, ktoré vo fáze transformácie aktívne usadia vodiča do jedného z troch režimov: Jazda, Tvorba alebo Relax. Tieto tri režimy konceptu vytvárajú novú inovačnú platformu autonómnej jazdy, ktorá sa postupne môže prispôsobiť novým potrebám a technológiám.
Keď sa vodič rozhodne zveriť riadenie vozidlu, volant sa zatiahne, sedadlo sa sklopí a z palubnej dosky sa vysunie veľký displej, ktorý umožňuje vodičovi stráviť čas podľa želania. V Koncepte 26 je potrebné radikálne zmeniť základnú konštrukciu interiéru automobilov a vytvoriť priestor, ktorý možno používať podľa želania vodiča alebo spolujazdca.
Aká je najbližšia budúcnosť autonómneho jazdenia? Výskumný projekt spoločnosti Volvo pomenovaný DriveMe je ďalším dôkazom, že Volvo ako líder rozvoja technológie autonómneho jazdenia stavia na základoch bezpečnosti, ktoré spoločnosť sama vyvinula. V rámci projektu uvedie Volvo do premávky v roku 2017 vo švédskom Göteborgu veľkú flotilu plne autonómnych automobilov, ktoré budú používať vybraní zákazníci. A to by mohol byť ďalší krok k tomu, aby sa autonómne riadenie automobilov stalo bežnou realitou.
Autor: J. GoldbergerFoto: Volvo