Štvrtok, 09 február 2023
Pred dvadsiatimi rokmi si prvý zákazníci čerstvo vyrobené modeli Volkswagen Touareg po prvý raz zaparkovali do svojich garáží. Touareg urobil prvý krok, aby sa presadil v segmente SUV vyššej strednej triedy. Vstup na trh sa mu vydaril a stal sa jeho stálicou, keď sa ho doteraz predalo približne 1,1 milióna exemplárov troch generácií.
Premiéru mal Tuareg na parížskom autosalóne v septembri 2002 a už v októbri sa rozbehla jeho sériová výroba. Model Tuareg je nerozlučne spätý s bratislavským závodom Volkswagen Slovakia, kde sa vyrábali všetky jeho doterajšie generácie a odtiaľ sa exportovali do celého sveta.
Automobilka Volkswagen sa aj vďaka tomuto novému špičkovému modelu posunula na pozíciu popredného globálneho výrobcu s kompletnou ponukou svojho portfólia. Od mestského mini auta až po veľké SUV, a tým bol práve Tuareg.
Vznikol na základe rozhodnutia rozšíriť modelový program, ktorý sa v tej dobe končil v strednej triede, smerom nahor. Následne bol pripravený projekt luxusnej limuzíny Phaeton a SUV vyššej strednej triedy Touareg.
Automobilka v tom čase spolupracovala s vtedy ešte nezávislou značkou Porsche, takže Touareg a Porsche Cayenne využívali spoločnú platformu a väčšinu komponentov. Niektoré prvky vybavenia interiéru zdieľal Touareg s limuzínou Phaeton. Kombinoval tak jazdné vlastnosti terénneho automobilu s komfortom luxusnej limuzíny.
Touareg sa od začiatku vyrábal výlučne v Bratislave, pretože bratislavský závod sa od začiatku výroby na prelome rokov 1991/1992 svojou kvalitou umiestňoval medzi najlepšími závodmi koncernu Volkswagen.
Touareg prvej generácie s dĺžkou 4,75 m a rázvorom 2,86 m poskytoval veľkorysý priestor v kabíne, batožinový priestor mal objem 555 dm3, resp. 1570 dm3 a mohol ťahať brzdený príves do 3,5 tony.
Podvozok Tuaregu bol s nezávislým zavesením všetkých kolies, na prianie zákazníka mohol byť vybavený vzduchovým pružením čo umožnilo autu meniť svetlú výšku až do 30 cm.
Základnom motorizácie bol benzínový motor VR6 3,2 litra s výkonom 162 kW/220 k a s trvalým pohonom všetkých kolies, uzávierkou medzinápravového diferenciálu a redukčnou prevodovkou. Na želanie mohla byť 6-stupňová automatická prevodovka.
Naftová verzia mala unikátny turbodiesel V10 5.0 TDI s výkonom 230 kW/313 k a enormným maximálnym krútiacim momentom 750 Nm. Jeho spoľahlivý prenos na kolesá vyžadoval výlučne automatickú prevodovku.
Na začiatku nového milénia pribudol benzínový motor V8 4,2 litra s výkonom 228 kW/310 k a základným sa stal päťvalcový turbodiesel 2,5 TDI s 128 kW/174 k a 400 Nm. Neskôr pribudol ešte komfortný turbodiesel V6 3,0 TDI s výkonom 165 kW/224 k a krútiacim momentom 500 Nm.
Za prvé štyri roky si Touareg kúpilo vyše 300 000 zákazníkov na celom svete. Od spustenia predaja sa etabloval ako jedno z najúspešnejších SUV vyššej strednej triedy. V USA bol Tuareg prvým svojho druhu s naftovým motorom vybaveným filtrom pevných častíc, v Japonsku bol zvolený za SUV roka.
Tuareg získal na celom svete množstvo ocenení. Vďaka svojim schopnostiam v teréne absolvoval množstvo expedícií a vytvoril rozličné rekordy. Napríklad v Čile vyšiel na najvyššej sopke sveta Nevados Ojos del Salado do výšky 6080 metrov a vytvoril výškový rekord pre sériový automobil.
Po modernizácii v roku 2007 pribudol benzínový V8 4,2 FSI s priamym vstrekovaním. Volkswagen Individual ponúkal Touareg s unikátnym benzínovým motorom W12 s objemom 6,0 litra z limuzíny Phaeton (331 kW/450 k a 600 Nm, zrýchlenie na 100 km/h za 5,9 s, max. rýchlosť 250 km/h).
Najvýkonnejšou naftovou alternatívou bol Touareg R50 poháňaný motorom V10 5,0 TDI s výkonom 258 kW/351 k a maximálnym krútiacim momentom 850 Nm.
Autor: J. GoldbergerFoto: Volkswagen