Utorok, 04 november 2008
História sa opakuje. Fiat sa vrátil k modelu 500, BMW k Mini, Volkswagen k "chrobáku" prostredníctvom Beetle, Chrysler k modelu PT Cruiser. Neočakávane ožil aj historický model kopřivnickej tatrovky - Tatra 603. Vzkriesila ju francúzska firma Faurecia pre jej najlepšiu vhodnosť na prezentovanie najnovších technológií interiérov moderných automobilov.
Spoločnosť Faurecia patrí medzi najväčších dodávateľov príslušenstva pre automobilových výrobcov. Vo svojich závodoch v 28 štátoch sveta zamestnáva viac ako 60 tisíc pracovníkov. Za posledné tri roky sa Faurecia zaradila medzi vedúcich svetových výrobcov automobilového príslušenstva. V roku 2005 činil jej objem predaja 11 miliárd eur. Ponúka vysokokvalitné inovatívne riešenia, ktoré znamenajú pre automobily väčšiu bezpečnosť, spoľahlivosť, komfort, atraktivitu a konkurencieschopnosť. Pri svojom raste sa usiluje o dosiahnutie dokonalosti - približne takto nám predstavil francúzsku firmu jej technický manažér Robert Brestovanský na stretnutí, kde sme si zblízka mohli prezrieť aj zaujímavý produkt spoločnosti – štúdiový automobil pomenovaný Faurecia Premium Attitude.
Faurecia pripravuje svoje projekty a realizuje výrobu približne v 190 výrobných závodoch a vývojových centrách. Má výhodu aj v silnom partnerovi – jej väčšinovým vlastníkom je automobilový výrobca Peugeot. Na Slovensku má Faurecia výrobné závody v Lozorne, Devínskej Novej Vsi, Trnave, Hlohovci, Žiline a Košiciach. U nás pôsobí od roku 1998, kedy bol otvorený prvý závod v Košiciach. Na náš trh dodáva Faurecia nárazníky, prístrojové dosky a sedadlá pre Peugeot v Trnave pre model 207, výfukové systémy pre Kiu v Žiline, prístrojové dosky pre Audi a VW v Bratislave a sedadlá pre Audi Q7.
Oživená Tatra 603
Koncept automobilu Faurecia Premium Attitude, čo v preklade znamená niečo ako prémiový prístup, alebo prístup s pridanou hodnotou, spoločnosť predstavila po prvý raz na autosalóne v Los Angeles približne pred rokom. Vytvorili ho na báze modelu Tatra 603/2 z roku 1972 a má prezentovať interiér budúcnosti, samozrejme vo francúzskom štýle. Nejde tu o žiadny funkčný vzor kompletného automobilu, o čom svedčí aj to, že koncept Premium Attitude nemá motor (na pôvodnom mieste vzadu je unikátne riešený batožinový priestor) ani stredový B-stĺpik – to kvôli vzdušnejšiemu priestoru a lepšiemu nastupovaniu.
Prečo Tatra 603
Cieľom vytvorenia Faurecie z Tatry 603/2 bolo stvárniť vnútrajšok prémiových automobilov budúcnosti, v tomto prípade ide o rok 2010 a nasledujúce. K tomuto účelu najviac vyhovovala práve kopřivnická tatrovka. Jej interiér je približne priestranný tak, ako prémiové modely strednej triedy ako BMW 5 alebo Mercedes-Benz E. Navyše, nečrtali sa tu pri neživom modeli a zaniknutej automobilke ani legislatívne problémy.
Unikátne riešenia
Zadné dvere sa preto otvárajú proti smeru jazdy a batožinový priestor vzadu má nové vysúvateľné dno so zadným čelom. Pod ním je supertenký tlmič výfuku, ktorý je absolútnou novinkou a ktorú momentálne nemá žiadny sériovo vyrábaný automobil. Nový je aj koncept ultra tenkých a ľahkých sedadiel, ktoré si zachovávajú všetky funkčnosti a ktoré majú vzadu drevené obloženie (vyskytuje sa aj na iných miestach) z bieleho duba, dodávajúce pocit väčšieho luxusu. Špecialitou je sedadlo vodiča, do ktorého je integrovaná lakťová opierka, ktorá sa posúva so sedadlom, čo prispieva k zvýšenému komfortu. Ďalšou je samonosná prístrojová doska, ktorá nepotrebuje priečnik, čím sa ušetrí priestor i hmotnosť. Multifunkčný ovládač nespájajú s displejom káble, ale bezdrôtová technológia Bluetooth.
V hre aj elektronika
Pozoruhodným je systém ako multimediálne rozhranie medzi vodičom a autom, ktorý sa spolu s prvkom magická vlna prispôsobuje jazdným požiadavkám a rôzne sprístupňuje a prekrýva informácie na displejoch prístrojovej dosky. Napríklad keď jazdíte športovo, centrálny displej sa zakryje a vidíte iba údaje o rýchlosti a navigácii, presne pred sebou, za volantom. A pokiaľ jazdíte komfortne, v meste, pomalou rýchlosťou, tak si môžete odkryť tú strednú časť s veľkým komfortným displejom a rôznymi prevádzkovými údajmi o jazde. A aby sme nezabudli: interiér osvetľujú veľmi príjemným a decentným svetlom svetelné diódy.
Firma s vášňou a zaujatím pre automobily predstavila Faureciu ako bonbónik, netradične zhmotnený pohľad na riešenie interiéru známeho modelu.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor a Faurecia