V predaji áut Slovensko na chvoste Európy

Nedeľa, 24 február 2013

Ak pred rokom 1989 bola výroba automobilov na Slovensku na chvoste priemyselnej produkcie, tak po vyše dvadsiatich rokoch môžeme hovoriť o Slovensku ako o tigrovi automobilového priemyslu. Produkciu v Trnave vyrábanej dodávky Škoda 1203 postupne vytláčala výroba svetových výrobcov ako Volkswagen, Kia a Peugeot a Slovensko sa v produkcii automobilov na obyvateľa stalo číslom jeden v Európe i vo svete.

Predaj áut
V počte registrovaných áut je Slovensko spomedzi 28 európskych štátov štvrté od konca

Aj keď sme v druhej polovici februára, nie je stále neskoro na to, aby sme sa pozreli, aký bol uplynulý rok 2012 a predchádzajúce roky v predaji a najmä v registrovaní nových automobilov. Tri automobilky, v Bratislave, Trnave a pri Žiline vyrábajú spolu také počty nových áut, že môžeme byť na to hrdí. Môžeme byť však pyšní aj na to, koľko z nich sa predá u nás doma? Alebo sa iba prizeráme, ako sa vyvážajú za hranice našej vlasti?

Slovensko lídrom

V roku 2011 pripadlo na Slovensku na 1000 obyvateľov 118 automobilov vyrobených áut. Pre porovnanie, v ekonomicky silnom Nemecku to bolo 77 vyrobených áut na 1000 obyvateľov, ale napríklad vo Veľkej Británii len 23 a v susednom Poľsku iba 22. V Holandsku len štyri a vo Fínsku sa nevyrobil žiadny nový automobil. V roku 2012 sa produkcia áut na Slovensku mala zvýšiť zo 118 na 166 vyrobených áut. Tomu sa vraví nárast ako hrom!

Veľmi zlý predaj

Horšie ako s výrobou to máme na Slovensku s predajom nových automobilov. Tých, ktoré sa u nás vyrobia alebo sa k nám dovezú. Ročné predaje sa v posledných rokoch pohybovali okolo 70 tisíc, čo je až tragicky málo. V roku 2011 sa vo všetkých kategóriách predalo spolu 72 742 áut, z toho bolo osobných kategórie M1 len 68 203. V roku 2012 o málo viac – 78 189, z nich bolo osobných automobilov 69 268. Je to žalostne malý medziročný nárast, v percentuálnom vyjadrení je to len niečo menej ako jedno percento.

Autá a zamestnanosť

S automobilovou výrobou úzko súvisí aj zamestnanosť. V roku 1993 bolo pri štarte automobilovej výroby na Slovensku zamestnaných 21 827 pracovníkov. O desať rokov neskôr, v roku 2003, to bolo už približne dva a pol razy viac – 54 680 zamestnancov, ktorí sa priamo alebo prostredníctvom dodávateľských firiem podieľali na automobilovej výrobe. Najviac, až 76 865, ich bolo v roku 2007. V roku 2012 pracovalo v automobilovom priemysle približne 74 tisíc zamestnancov.

Drahé registrácie brzdou

Rok 2012 bol zaujímavý z viacerých pohľadov. Napríklad v mesiaci september sa spolu predalo 7812 osobných a úžitkových automobilov. Je to najviac od začiatku spracovávania štatistík na Slovensku. Najhorším bol december 2012 s počtom predaných áut 5509 a štvrtý kvartál roku 2012, v ktorom sa predalo len 16 810 áut. Medziročný pokles v tomto kvartáli roku 2012 bol až 15,5 %. Pod tieto nízke počty predaných áut sa podpísalo najmä vládou zavedené vysoké zvýšenie prihlasovacích poplatkov.

V náraste štvrtí od konca

Smutné sú pre Slovensko aj čísla, ktoré zachytávajú nárast motorizácie v európskych krajinách na tisíc obyvateľov. Najlepšie na tom je Luxembursko, kde ročne na tisíc obyvateľov pribudne 659 nových áut. Druhé je Taliansko (606), tretí Cyprus (575), štvrtá Malta (573) a piate Fínsko (535). V Nemecku pribudne ročne na 1000 obyvateľov 517 nových áut, vo Francúzsku 502 a v Španielsku 480. Slovensko spomedzi 28 štátov Európy je štvrté od konca s počtom 307 (štatistika roku 2010) novo registrovaných áut. Za nami sú už len Maďarsko, Litva a Rumunsko.

A čo rok 2013? Uvidíme o rok!

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5