V predaji áut Slovensko na chvoste Európy

Nedeľa, 24 február 2013

Ak pred rokom 1989 bola výroba automobilov na Slovensku na chvoste priemyselnej produkcie, tak po vyše dvadsiatich rokoch môžeme hovoriť o Slovensku ako o tigrovi automobilového priemyslu. Produkciu v Trnave vyrábanej dodávky Škoda 1203 postupne vytláčala výroba svetových výrobcov ako Volkswagen, Kia a Peugeot a Slovensko sa v produkcii automobilov na obyvateľa stalo číslom jeden v Európe i vo svete.

Predaj áut
V počte registrovaných áut je Slovensko spomedzi 28 európskych štátov štvrté od konca

Aj keď sme v druhej polovici februára, nie je stále neskoro na to, aby sme sa pozreli, aký bol uplynulý rok 2012 a predchádzajúce roky v predaji a najmä v registrovaní nových automobilov. Tri automobilky, v Bratislave, Trnave a pri Žiline vyrábajú spolu také počty nových áut, že môžeme byť na to hrdí. Môžeme byť však pyšní aj na to, koľko z nich sa predá u nás doma? Alebo sa iba prizeráme, ako sa vyvážajú za hranice našej vlasti?

Slovensko lídrom

V roku 2011 pripadlo na Slovensku na 1000 obyvateľov 118 automobilov vyrobených áut. Pre porovnanie, v ekonomicky silnom Nemecku to bolo 77 vyrobených áut na 1000 obyvateľov, ale napríklad vo Veľkej Británii len 23 a v susednom Poľsku iba 22. V Holandsku len štyri a vo Fínsku sa nevyrobil žiadny nový automobil. V roku 2012 sa produkcia áut na Slovensku mala zvýšiť zo 118 na 166 vyrobených áut. Tomu sa vraví nárast ako hrom!

Veľmi zlý predaj

Horšie ako s výrobou to máme na Slovensku s predajom nových automobilov. Tých, ktoré sa u nás vyrobia alebo sa k nám dovezú. Ročné predaje sa v posledných rokoch pohybovali okolo 70 tisíc, čo je až tragicky málo. V roku 2011 sa vo všetkých kategóriách predalo spolu 72 742 áut, z toho bolo osobných kategórie M1 len 68 203. V roku 2012 o málo viac – 78 189, z nich bolo osobných automobilov 69 268. Je to žalostne malý medziročný nárast, v percentuálnom vyjadrení je to len niečo menej ako jedno percento.

Autá a zamestnanosť

S automobilovou výrobou úzko súvisí aj zamestnanosť. V roku 1993 bolo pri štarte automobilovej výroby na Slovensku zamestnaných 21 827 pracovníkov. O desať rokov neskôr, v roku 2003, to bolo už približne dva a pol razy viac – 54 680 zamestnancov, ktorí sa priamo alebo prostredníctvom dodávateľských firiem podieľali na automobilovej výrobe. Najviac, až 76 865, ich bolo v roku 2007. V roku 2012 pracovalo v automobilovom priemysle približne 74 tisíc zamestnancov.

Drahé registrácie brzdou

Rok 2012 bol zaujímavý z viacerých pohľadov. Napríklad v mesiaci september sa spolu predalo 7812 osobných a úžitkových automobilov. Je to najviac od začiatku spracovávania štatistík na Slovensku. Najhorším bol december 2012 s počtom predaných áut 5509 a štvrtý kvartál roku 2012, v ktorom sa predalo len 16 810 áut. Medziročný pokles v tomto kvartáli roku 2012 bol až 15,5 %. Pod tieto nízke počty predaných áut sa podpísalo najmä vládou zavedené vysoké zvýšenie prihlasovacích poplatkov.

V náraste štvrtí od konca

Smutné sú pre Slovensko aj čísla, ktoré zachytávajú nárast motorizácie v európskych krajinách na tisíc obyvateľov. Najlepšie na tom je Luxembursko, kde ročne na tisíc obyvateľov pribudne 659 nových áut. Druhé je Taliansko (606), tretí Cyprus (575), štvrtá Malta (573) a piate Fínsko (535). V Nemecku pribudne ročne na 1000 obyvateľov 517 nových áut, vo Francúzsku 502 a v Španielsku 480. Slovensko spomedzi 28 štátov Európy je štvrté od konca s počtom 307 (štatistika roku 2010) novo registrovaných áut. Za nami sú už len Maďarsko, Litva a Rumunsko.

A čo rok 2013? Uvidíme o rok!

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.