Nedeľa, 24 február 2013
Ak pred rokom 1989 bola výroba automobilov na Slovensku na chvoste priemyselnej produkcie, tak po vyše dvadsiatich rokoch môžeme hovoriť o Slovensku ako o tigrovi automobilového priemyslu. Produkciu v Trnave vyrábanej dodávky Škoda 1203 postupne vytláčala výroba svetových výrobcov ako Volkswagen, Kia a Peugeot a Slovensko sa v produkcii automobilov na obyvateľa stalo číslom jeden v Európe i vo svete.
Aj keď sme v druhej polovici februára, nie je stále neskoro na to, aby sme sa pozreli, aký bol uplynulý rok 2012 a predchádzajúce roky v predaji a najmä v registrovaní nových automobilov. Tri automobilky, v Bratislave, Trnave a pri Žiline vyrábajú spolu také počty nových áut, že môžeme byť na to hrdí. Môžeme byť však pyšní aj na to, koľko z nich sa predá u nás doma? Alebo sa iba prizeráme, ako sa vyvážajú za hranice našej vlasti?
Slovensko lídrom
V roku 2011 pripadlo na Slovensku na 1000 obyvateľov 118 automobilov vyrobených áut. Pre porovnanie, v ekonomicky silnom Nemecku to bolo 77 vyrobených áut na 1000 obyvateľov, ale napríklad vo Veľkej Británii len 23 a v susednom Poľsku iba 22. V Holandsku len štyri a vo Fínsku sa nevyrobil žiadny nový automobil. V roku 2012 sa produkcia áut na Slovensku mala zvýšiť zo 118 na 166 vyrobených áut. Tomu sa vraví nárast ako hrom!
Veľmi zlý predaj
Horšie ako s výrobou to máme na Slovensku s predajom nových automobilov. Tých, ktoré sa u nás vyrobia alebo sa k nám dovezú. Ročné predaje sa v posledných rokoch pohybovali okolo 70 tisíc, čo je až tragicky málo. V roku 2011 sa vo všetkých kategóriách predalo spolu 72 742 áut, z toho bolo osobných kategórie M1 len 68 203. V roku 2012 o málo viac – 78 189, z nich bolo osobných automobilov 69 268. Je to žalostne malý medziročný nárast, v percentuálnom vyjadrení je to len niečo menej ako jedno percento.
Autá a zamestnanosť
S automobilovou výrobou úzko súvisí aj zamestnanosť. V roku 1993 bolo pri štarte automobilovej výroby na Slovensku zamestnaných 21 827 pracovníkov. O desať rokov neskôr, v roku 2003, to bolo už približne dva a pol razy viac – 54 680 zamestnancov, ktorí sa priamo alebo prostredníctvom dodávateľských firiem podieľali na automobilovej výrobe. Najviac, až 76 865, ich bolo v roku 2007. V roku 2012 pracovalo v automobilovom priemysle približne 74 tisíc zamestnancov.
Drahé registrácie brzdou
Rok 2012 bol zaujímavý z viacerých pohľadov. Napríklad v mesiaci september sa spolu predalo 7812 osobných a úžitkových automobilov. Je to najviac od začiatku spracovávania štatistík na Slovensku. Najhorším bol december 2012 s počtom predaných áut 5509 a štvrtý kvartál roku 2012, v ktorom sa predalo len 16 810 áut. Medziročný pokles v tomto kvartáli roku 2012 bol až 15,5 %. Pod tieto nízke počty predaných áut sa podpísalo najmä vládou zavedené vysoké zvýšenie prihlasovacích poplatkov.
V náraste štvrtí od konca
Smutné sú pre Slovensko aj čísla, ktoré zachytávajú nárast motorizácie v európskych krajinách na tisíc obyvateľov. Najlepšie na tom je Luxembursko, kde ročne na tisíc obyvateľov pribudne 659 nových áut. Druhé je Taliansko (606), tretí Cyprus (575), štvrtá Malta (573) a piate Fínsko (535). V Nemecku pribudne ročne na 1000 obyvateľov 517 nových áut, vo Francúzsku 502 a v Španielsku 480. Slovensko spomedzi 28 štátov Európy je štvrté od konca s počtom 307 (štatistika roku 2010) novo registrovaných áut. Za nami sú už len Maďarsko, Litva a Rumunsko.
A čo rok 2013? Uvidíme o rok!
Autor: J. Goldberger