Štvrtok, 07 august 2008
Zunovala sa vám chôdza. Nič to, je tu robot od Toyoty. Malý, obratný, s dobrou manévrovateľnosťou,ba aj celkom rýchly. Ešte nejaké praktické skúšky a môže ísť do výroby.
Toyota vyvinula robot Winglet ako pomôcku pri presune osôb formou jazdy postojačky. Stalo sa tak v rámci sociálneho programu - robot ako osobná pomôcka na bezpečný a plne mobilný život. Ide o kompaktný stroj budúcej generácie na každodennú prepravu osôb, pre ktorý je typická najmä jednoduchosť použitia a možnosť výrazného rozšírenia rozsahu mobility jeho používateľov.
Robot pozostáva z vlastnej konštrukcie obsahujúcej elektromotor, dve kolesá a vnútorné senzory, ktoré nepretržite sledujú pozíciu používateľa a podľa toho regulujú elektromotor na zabezpečenie stability. Pôdorys zodpovedá približne hárku papiera formátu A3. Jedinečná paralelná väzba umožňuje používateľovi ísť smerom dopredu, dozadu a otáčať sa len prenášaním váhy tela. Takto je použitie tohto malého vozidielka bezpečné aj v tesných priestoroch či v dave ľudí.
Toyota vyvinula hneď tri rôzne modely označované ako L, M a S, ktoré sa líšia len jazdnými vlastnosťami, takže zákazníci si môžu vybrať model podľa konkrétnych potrieb – od praktického až po športovú hands-free úpravu bez zapojenia rúk.
Toyota plánuje vykonávať najrôznejšie technické a zákaznícke skúšky robotov Winglet, aby získala spätnú väzbu počas uvádzania tohto prepravného prostriedku do praktického života. Praktické skúšky úžitkovej hodnoty a parametrov mobility naplánovali na jeseň 2008 na medzinárodnom letisku neďaleko mesta Nagoja a v prímorskom rekreačnom stredisku v Aiči. Skúšky využiteľnosti uprostred davu ľudí sa začnú v roku 2009 v nákupnom centre Tressa v meste Jokohame.
Pripomeňme ešte rozmery a niektoré parametre robota. Dlhý je necelých 27 cm, široký 46 cm a výška troch verzií je 46, 68 a 113 centimetrov. Najvyššia cestovná rýchlosť 6 km/h, možnosť otáčania na mieste a dojazd päť kilometrov má najmenší z troch robotov, dva väčšie až desať kilometrov. Dĺžka nabíjania na plné nabitie netrvá dlhšie ako hodinu.
Autor: J. GoldbergerFoto: Toyota