Štvrtok, 14 november 2019
Svet, ale najmä Európska únia, hľadajú možnosti ako znížiť vypúšťanie škodlivých emisií do vzduchu a znížiť riziko zmeny klímy na Zemi. Jednou z ciest je aj zavádzanie a používanie vodíka na pohon automobilov. K priekopníkom vo využívaní vodíkových palivových článkov patrí japonská Toyota, ktorej model Mirai už dlho brázdi ulicami mnohých veľkých miest, napríklad aj Londýna.
Flotila 27 vodíkových sedanov Toyota Mirai v Londýne už spolu najazdila viac ako milión míľ. Vozidlá patria londýnskej požičovni Green Tomato Cars, ktorá ponúka hlavne nízkoemisné autá. Každé vozidlo Mirai zabránilo vylúčeniu priemerne 7,6 tonám emisií oxidu uhličitého a neuvoľnilo do atmosféry ani gram oxidu dusíka. Vo Veľkej Británii predstavujú priemerné emisie CO2 na jedno auto 120,1 g/km.
Nový rekord je prvým takýmto prípadom vo Veľkej Británii. Hornú hranicu milióna prekonaných míľ (1,6 milióna km) sa podarilo dosiahnuť v priebehu 18 mesiacov, odkedy požičovňa Green Tomato Cars kúpila 25 exemplárov Mirai. Predtým, v roku 2015, sa do flotily firmy dostali dve testovacie autá. V súčasnosti je to najväčšia bezemisná flotila osobných áut v krajine.
V súčasnosti vo veľkej Británii jazdí 137 vozidiel Toyoty Mirai a všetky spolu onedlho prekročia dva milióny najazdených míľ (3,2 miliónov km). To predstavuje okolo 412 ton ušetreného oxidu uhličitého. Metropolitná polícia dostala 21 vozidiel, ktoré doteraz prekonali vyše štvrť milióna míľ. Ďalších 32 áut kúpilo mestské zastupiteľstvo a grófstvo v Aberdeene. Vodíkové MIrai sú k dispozícii aj vedeniu verejnej dopravy v hlavnom meste Anglicka.
Toyotu Mirai ako verziu na vodík predstavili v Japonsku v decembri 2014 a v roku 2015 automobil debutoval v Európe a Spojených štátoch. Ide o sedan strednej veľkosti s dĺžkou 4890 mm vybavený elektromotorom s výkonom 154 k, ktorý zrýchľuje auto na stovku za 9 s. Jeho pohon tvoria aj palivové články s hustotu energie 3,1 kW/l , ktoré premieňajú vodík z nádrže s celkovou kapacitou 122,4 l a kyslík zo vzduchu na elektrinu poháňajúcu elektromotor.
Verzia druhej generácie Toyoty Mirai bude debutovať koncom roku 2020. Je to atraktívny, dynamický sedan so zdokonaleným pohonom, väčšou dynamikou a dlhším dojazdom. Auto bolo postavené na novej platforme TNGA, ktorá preukázala svoje výhody v mnohých ďalších modeloch Toyoty. Ide hlavne o tuhosť karosérie, jazdné vlastnosti, nízko položené ťažisko a priaznivé rozloženie prvkov, ktoré umožňuje zväčšiť priestor interiéru a kufra.
Vďaka nulovým emisiám CO2 a ďalším škodlivým látkam môžu vozidlá na vodík pomôcť znížiť emisie v cestnej doprave a zlepšiť kvalitu ovzdušia najmä v mestách a na diaľniciach. Výhodami vodíkového pohonu je aj rýchle tankovanie, dlhší dojazd a zníženie hmotnosti automobilu v porovnaní s analogickým autom poháňaným batériou.
(janGold)Foto: Toyota