Streda, 25 február 2009
Metodika Euro NCAP hodnotenia crash testov je po novom zameraná na presnejšie určovanie celkovej bezpečnosti testovaných automobilov. Doterajšie tri ocenenia nárazových testov nahradilo jedno, ktoré sa zameriava na celkový ochranný charakter vozidla.
V doterajších testoch individuálnej bezpečnosti si modely Toyoty viedli dobre a mali vyvážené celkové skóre. Nový model Avensis a iQ pokračujú v tomto trende so ziskom päť hviezdičiek v rámci nového systému hodnotenia Euro NCAP 2009. Ten je založený na celkovom skóre kombinovanom z výsledkov ochrany dospelých (50 %), detí (20 %) a chodcov (20 %) a podporných a pomocných ochranných prvkov (10 %). Pre získanie 5 hviezdičiek je potrebné dosiahnuť minimálne celkové skóre 70 %.
Toto je prvýkrát, čo sa podporné systémy ako systém riadenia stability vozidla a adaptívny tempomat zohľadnili pri testoch Euro NCAP. Aby tieto zariadenia bolo možné zahrnúť do celkového hodnotenia, musí ich výrobca montovať v štandardnej výbave do 85 % svojich modelov (v prípade Toyoty 27 európskych modelov) pre rok 2009. Celkové skóre 81 % nového modelu Avensis je výsledkom inovácií spoločnosti Toyota v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti, kam patrí systém prípravy situácie pred zrážkou, adaptívny tempomat, systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu a systém upozornenia na nežiaduce vybočenie z jazdného pruhu.
Aj napriek svojim výnimočne kompaktným a mestským rozmerom nebolo pre najmenší model iQ žiadnym kompromisom v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti dosiahnuť v testoch Euro NCAP hodnotenie 79 %. Každý model iQ má v štandardnej výbave 9 airbagov – vrátane zadných bočných, vôbec prvých na tomto mieste na svete, brzdový antiblokovací systém (ABS), systém elektronického rozdelenia brzdnej sily (EBD), systém riadenia stability vozidla a systém trakčnej kontroly.
Autor: J. GoldbergerFoto: Toyota