Sobota, 23 júl 2011
Nebývalo zvykom, aby prácu autoopravovní a servisov pravidelne a neverejne (skryte) kontroloval niekto nezávislý. Na takúto činnosť sa u nás podujala súkromná firma, nezávislá a nestranná inšpekčná organizácia Toptest, ktorá svoje výsledky teraz po prvý raz prezentovala pred novinármi.
Naše autá si vyžadujú pravidelnú údržbu a starostlivosť, ktorá spočíva v pravidelných intervalových prehliadkach. Určuje ich výrobca, väčšinou je to po najazdení dvadsať alebo tridsať tisíc kilometrov. S autom by sme potom mali navštíviť autorizovaný značkový autoservis alebo nezávislý servis. Pravidelné servisné kontroly sa zameriavajú približne na 34 úkonov, od ktorých potom závisí, či kilometre do nasledujúcej pravidelnej prehliadky absolvuje auto bez problémov a bez poruchy.
Utajené kontroly v autoservisoch za účelom zistenia kvality odvedených úkonov pri pravidelných predpísaných servisných prehliadkach je určite dobrý počin organizácie Toptest so sídlom v Nitre. Za päť rokov svojej existencie vykonali pracovníci Toptestu viac ako 750 testov pre rôznych výrobcov automobilov. Cieľom týchto testov bolo objektívne preveriť kvalitu v oblasti predaja a servisu automobilov.
Ľudia z Toptestu skúmali kvalitu pravidelných servisných prehliadok a porovnávali autorizované servisy s neautorizovanými vrátane ceny za absolvované prehliadky. Obstál argument tých, čo si myslia, že ceny servisných prehliadok u neautorizovaných servisov sú lacnejšie?
Do prieskumu zapojil Toptest 16 autorizovaných a rovnaký počet nezávislých servisov na celom Slovensku. Za testovaný automobil si vybrali Škodu Fabia, jeden z najpočetnejších modelov. Škoda je zároveň tou značkou, ktorá má aj najväčšiu sieť autoservisov. Podmienkou zaradenia autorizovaného i nezávislého servisu do testu bolo vykonávanie pravidelných servisných prehliadok áut značky Škoda.
Cestu testovanej Fabie sledovali od odovzdávania do servisu až po jej prevzatie po servisnej prehliadke "kontrolóri" z Toptestu. Sledovali tiež, či servis informuje zákazníka o predbežnej cene prehliadky, či ponúkne zákazníkovi náhradnú mobilitu a iné. Výsledok? Autorizované servisy prvú podmienku splnili na sto, druhú na 94 percent. Nezávislé servisy o cene neinformovali ani v jednom prípade, náhradnú mobilitu ponúkla len približne pätina týchto servisov.
Súčasťou testu autoservisov inšpekčnou organizáciou Toptest bolo aj zisťovanie a odstraňovanie piatich simulovaných porúch, a to, či s autom absolvovali aj predpísanú skúšobnú jazdu. Úspešnosť odstraňovania porúch v nezávislých servisoch bola 27 %, u autorizovaných 80 %.
V teste Toptestu boli jednoznačne úspešnejšie autorizované servisy. Napríklad: zdokumentovanie vykonaných úkonov (autorizované servisy 94 %, nezávislé 19 %), použitie ochranných návlekov v interiéri auta (88 %, resp. 31 %), vystavenie kópie zákazkového listu (100 %, resp. 31 %), dodržanie avizovaného času ukončenia prác (100 %, resp. 44 %) možnosť použitia platobnej karty (100 %, resp. 50 %), predpokladá cena oproti skutočnej (94 %, resp. 56 %).
Priemerná úspešnosť v porovnávacom teste kvality servisov činila u autorizovaných servisov 86 %, u nezávislých 36 %. Aj v odstraňovaní porúch boli úspešnejšie autorizované servisy (80 % oproti 27 %) a vyššia bola aj kvalita zákazníckeho servisu (95 % oproti 51 %). Priemerná celková cena servisnej prehliadky činila u autorizovaných servisov 145 eur, u nezávislých 123 eur, teda minimálny rozdiel 22 eur v prospech nezávislých servisov, čo však nevyváži rozdiely, o ktorých sme sa skôr zmienili.
Autor: J. Goldberger