Utorok, 18 január 2022
Slovensko sa pripojilo k rozsudku európskeho súdneho dvora, ktorý zamietol snahu Bruselu, Madrida a Paríža zmeniť legislatívu EÚ v oblasti emisií z áut.
Brusel, Madrid a Paríž namietali, že limity a stanovené odchýlky pri reálnom testovaní osobných a ľahkých úžitkových áut sú vyššie ako limity normy Euro 6, ktorá platí pre vozidlá registrované od roku 2015.
Európsky súdny dvor v odvolacom konaní zrušil rozhodnutie Všeobecného súdu EÚ vo veci sťažnosti miest Brusel, Madrid a Paríž na Európsku komisiu, ktoré obvinili EÚ, že svojimi rozhodnutiami bráni v znižovaní emisií z dopravy na svojich územiach.
Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) podporil zamietnutie sťažnosti, pretože zmena súčasného právneho stavu by spôsobila neistotu v automobilových výrobách, a to aj na Slovensku.
Základným dokumentom EÚ, ktorým bol vytvorený rámec pre schvaľovanie motorových vozidiel s cieľom uľahčiť ich registráciu, predaj a uvedenie do prevádzky je smernica 461/2007.
Po roku 2019 Európska komisia zaviedla testovanie emisií z vozidiel pri skutočnej jazde (Real driving emissions), ktoré majú zabezpečiť, či úrovne emisií sú dosahované počas reálnej prevádzky vozidla. Zároveň stanovila emisné limity pre oxidy dusíka pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá ako aj chybové odchýlky merania týchto emisií v reálnej prevádzke.
Brusel, Madrid a Paríž namietali, že limity a stanovené odchýlky sú vyššie ako limity normy Euro 6, ktorá platí pre vozidlá registrované od roku 2015. Mestá uspeli s podaním na Všeobecný súd Európskej únie tvrdením, že to podkopáva ich snahu o regulovanie emisií v ich mestách.
Zrušenie pôvodného rozsudku Súdnym dvorom EÚ znamená, že norma, určujúca emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel zostáva zachovaná.
ZAP SR sa prihlásil k záväzku znížiť emisie pri výrobe a prevádzke automobilov na nulu, čím podporuje cieľ EÚ dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu.
Autor: Text ZAP SR