Tatra okolo sveta 2: Dnes večer štart v Bratislave

Nedeľa, 23 február 2020

Cesta okolo sveta bola túžbou ľudí od chvíle, kedy Pytagoras vyhlásil, že naša matička Zem je guľatá, že nie je iba doska, ktorú ohraničuje nejaký plot. Prvú cestu okolo sveta absolvoval hrdina románu Julesa Verna Phileas Fogg so svojím verným sluhom Passepartoutom. Potom prišli moreplavci, ktorí oboplávali zemeguľu. Neskôr skutočný cestovatelia z Československa Hanzelka a Zigmung, ktorí sa na cestu okolo sveta vydali na automobile Tatra.

1-TatraOS
Expedičný tím ako sa predstavil pred vyše mesiacom pred štartom projektu Tatra kolem světa 2 v Slovenskom Grobe v priestoroch reštaurácie Chorvátsky dvor

Dnes sa vydáva na cestu okolo sveta expedícia, ktorá nadväzuje na tú prvú a ktorá ukončila svoje putovanie okolo zemegule presne pred tridsiatimi rokmi. Tá sa na svoje dobrodružné putovanie vydala v roku 1987. Rovnako s nákladnou Tatrou ako tá, ktorá štartuje dnes večer 23. februára z Hviezdoslavovho námestia v Bratislave.

Tradícia pokračuje

Organizátori expedície Tatra okolo sveta 2 pokračujú v československej tradícii a tak aj druhá expedícia okolo sveta s automobilom Tatra nesie pomenovanie československá. Alebo inak, bude to podľa jedného z organizátorov Mareka Havlíčka najvýznamnejšia česká a slovenská expedícia.

Nápad obísť planétu Zem prebleskol v hlave ostrieľaných cestovateľov Mareka Havlíčka a Petra Holečka, ktorí po tridsiatich rokoch od návratu prvej expedície vyrazia dnes z Bratislavy na nové trojročné putovanie okolo našej planéty. Nebudú kopírovať trasu svojich predchodcov z rokov 1987 až 1990, ich itinerár obsahuje inú trasu.

Za tri roky 270 000 kilometrov

V pláne expedície je trasa dlhá približne 270 tisíc kilometrov cez sedemdesiat krajín sveta. Povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, potom zamieria na americký kontinent a prejdú Južnou, Strednou a Severnou Amerikou. Prejdú sa celý africký kontinent a odtiaľ ich trasa povedie do cieľa v Českej republike.

Jeden z iniciátorov a organizátorov expedície Tatra kolem světa 2 Petr Holeček spomína, že ako mladý chalan sledoval cestovateľov pred tridsiatimi rokmi a sníval o podobnej ceste až vyrastie. Tento jeho sen zaujal aj Mareka Havlíčka, dali hlavy dokopy a dnes stoja na štarte obísť zemeguľu na aute rovnakej značky akou cestovali ich predchodcovia – nákladnou špeciálne pre dlhé cesty upravenou Tatrou.

Pridať k expedícii sa môžete aj vy

Prvú expedíciu pred 30 rokmi financoval štát, ťarcha súčasnej je na organizátoroch, príspevkoch sponzorov a dobrovoľníkov z radov tých, ktorí sa k expedícii pripoja ako cestovatelia na kratší a vymedzený čas. "Dobrovoľníkom" chcú organizátori dopriať cestovateľské zážitky, ktoré sa inak zažiť nedajú. Pripojiť sa k expedícii môžu kdekoľvek, cestovať v Tatre dohodnutý čas a potom sa s cestovateľskými zážitkami vrátiť domov.

Tatra – dom na kolesách

Marekovi Havlíčkovi a Petrovi Holečkovi trvalo 18 mesiacov, pokiaľ upravili a pripravili pôvodne vojenský špeciál, ktorý vybrali ako najvhodnejší model pre svoju cestu okolo sveta. Ich Tatra má dve nápravy, takže štyri kolesá, vidlicový osemvalcový motor s objemom 12 667 cm³ a výkon 230 kW (313 k) a mal by pracovať aj na vodíkový pohon, takže je to vlastne hybrid. Pohon je na všetky štyri kolesá. Palivové nádrže majú objem 840 litrov, čo vydrží na jazdu dlhú 2500 kilometrov.

Tatra má dĺžku 10 metrov, na šírku meria 2,55 metra a vysoká je 3,86 metra. Vie ísť najvyššou rýchlosťou 125 km/h. Kabína i nadstavba má nezávislé kúrenie dôležité pre studenšie oblasti. Nádrže na vodu majú 740 litrov, čo stačí pre oblasť mimo civilizácie na prežitie 14 člennej posádky približne na týždeň.

Komfort bez kompromisov

Kabína ako nadstavba expedičnej Tatry je vybavená sedadlami ako majú komfortné diaľkové autobusy, je tu dvojokruhová klimatizácia (jedna pre kabínu vodiča a spolujazdca, druhá pre ostatných členov expedície) špeciálne vyrobená slovenskou firmou Molpir, ďalej sú tu dve sprchy a dve toalety. To všetko pre pohodlie a cestovateľský komfort štyroch stálych členov posádky a pre ďalších desať členov cestovateľov z radov dobrovoľných cestovateľov – podporovateľov. Tí sa dočasnými cestovateľmi môžu stať na deväť až štrnásť dní.

Pre tých, ktorí by sa chceli zúčastniť cesty okolo sveta, expedície projektu Tatra kolem světa 2, môžu sa organizátorom prihlásiť na webovej stránke www.tatrakolemsveta2.cz, kde nájdu všetky potrebné informácie. Aj to ako sa k expedícii pripojiť.

1-TatraOS 2-TatraOS 3-TatraOS 4-TatraOS 5-TatraOS 6-TatraOS
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.