Suzuki Jimny má štyridsať

Piatok, 04 jún 2010

Najmenšie terénne Suzuki sa volá Jimny a práve oslavuje 40 rokov svojho zrodenia. Prvý model uzrel svetlo sveta v roku 1970 ako model označený LT 10. Posledný Jimny, model piatej generácie, má v rodnom liste zapísaný rok narodenia 2007. Ten prvý poháňal dvojvalcový vzduchom chladený motor so zdvihovým objemom 359 cm³, mal výkon 24 koní, krútiaci moment 36 Nm a plnohodnotný pohon štyroch kolies. Najmladší súrodenec Jimny má typickú off-roadovú karosériu a vyspelý štvorvalcový motor s výkonom 86 koní.

Suzuki Jimny
Jimny piatej generácie je podobne ako všetky predchádzajúce plnohodnotný off-road

Predchodca Jimny, štvorkolka Suzuki, ktorá začala brázdiť cesty už pred štyridsiatimi rokmi, mala kabínu s dverami uzatváranými len na zips a rezervné koleso umiestnené za sedadlom spolujazdca. Napriek týmto odlišnostiam má súčasný Jimny so svojím predchodcom veľa spoločného. Pragmaticky a funkčne vyhotovené Jimny si stále udržiava miesto medzi vozidlami s najvyššou priechodnosťou terénom. Tak ako prvý, i ten najnovší model sa vyznačuje typickým dizajnom, robustnou konštrukciou, spoľahlivosťou a dlhou životnosťou. Ako relatívne široko dostupný offroad si pritom dobre udržiava aj svoju hodnotu pri opätovnom predaji.

Jimny je moderný off-road. Má podvozkový rám, benzínový štvorvalec s objemom 1300 cm³, elektronické vstrekovanie paliva, variabilné časovanie nasávacích ventilov, trojcestný katalyzátor a výkon 86 koní. Ten na všetky štyri kolesá distribuuje 5stupňová mechanická prevodovka s ručným radením, ktorej v prípade potreby v ťažšom teréne vypomôže redukčná prevodovka. Vďaka týmto danostiam, najmä však podvozkovému rámu a redukčnej prevodovke, je Suzuki Jimny plnohodnotným off-roadom, nie iba obyčajným SUV. Má najmodernejšie bezpečnostné technológie vrátane ABS i airbagov a nízku kombinovanú spotreba paliva 7,3 l/100 km.

Jimny sa môže pochváliť unikátnym prvenstvom, keď v apríli 2007 sa tento špeciálne upravený off-road s posádkou Gonzalo Bravo a Eduardo Canales vyšplhal po svahoch sopky Ojos del Salado v Chile do nadmorskej výšky 6688 metrov. Je to doteraz neprekonaný rekord pre osobné automobily a je zapísaný aj do Guinnessovej knihy rekordov.

Suzuki Jimny
Už prvý Jimny z roku 1970 bol určený do terénu, podobne ako aj nasledujúce generácie

Za štyridsať rokov sa vyrobilo a predalo vo svete okolo 2,5 milióna malých terénnych Suzuki všetkých generácií. Aj na Slovensku sa offroad Jimny pre svoje vlastnosti používa vo firemnej sfére, napríklad v oblasti energetiky, stavebníctva či pôdohospodárstva. Uplatnenie nachádza i medzi poľovníkmi, rybármi, či proste tými, ktorí si iba chcú vychutnať jazdu v teréne ako relax vo voľnom čase.

Malé Jimny má bohatú minulosť a patrí mu významné miesto nielen v histórii značky Suzuki, ale aj v automobilovej histórii vôbec. Jimny je všestranný automobil. Jeho vyspelý pohon 4x4 mu umožňuje pohybovať sa tak v horskom teréne, ako aj v mestskej premávke. Aj to prispieva k jeho veľkej popularite, o čom svedčí aj skutočnosť, že sa predáva v 188 krajinách sveta.

Nadnárodná korporácia Suzuki Motor Corporation s vyše 50 tisíc zamestnancami vyprodukovala v uplynulom roku približne 2,4 milióna automobilov rôznych kategórií a zaradila sa medzi desiatku najväčších svetových producentov automobilov.

Autor: J. Goldberger
Foto: Suzuki
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.