Streda, 11 máj 2016
Jedným z charakteristických prvkov automobilov Subaru sú motory s protibežnými piestami, tzv. motory boxer. V týchto dňoch je práve 50 rokov, čo japonská automobilka začala montovať tento typ motorov do svojich modelov. Presnejšie 14. mája 1966 sa motor tohto typu začal predávať v modeli osobného automobilu Subaru 1000.
Subaru 1000 sa predstavilo v októbri roku 1965 a bolo prvým autom tejto japonskej automobilky s motorom boxer a zároveň prvým Subaru s pohonom predných kolies. Potom sa ikonický boxer motor Subaru po prvý raz použil 14. mája 1966 v kompaktnom osobnom modeli Subaru 1000, v sedane dlhom 3930 milimetrov. Okrem verzie sedan sa predával aj ako kombi i kupé.
Štvorvalec s objemom 997 cm3, ktorý disponoval výkonom 41 kW/56 k, znamenal pre značku viaceré nové technické riešenia: okrem konštrukcie typu boxer bol po prvý raz chladený vodou a uložený vpredu v kombinácii s pohonom prednej nápravy.
Subaru už pol storočia neustále vylepšuje svoje pohonné jednotky a ťaží z výhod tejto konštrukcie. Typ motora boxer poháňa v súčasnosti každé dnes predávané Subaru. Mal ho aj modrý model Impreza, dnešný WRX STi, ktorý aj vďaka nemu bol pred rokmi tak úspešný v rallye majstrovstiev sveta.
V horizontálnom boxer motore sa piesty v symetrickom usporiadaní pohybujú vodorovne oproti sebe, podobne ako päste boxerov, z čoho je aj pomenovanie boxer. Vzájomne pritom eliminujú svoje zotrvačné sily, čoho výsledkom sú menšie vibrácie, vynikajúca vyváženosť a hladký chod motora až po najvyššie otáčky. Výhody tohto typu konštrukcie, ktoré sa potvrdili pri benzínových pohonných jednotkách, logicky vyústili do vlastného vývoja úspešného naftového motora Boxer Diesel.
Boxer motor je jedným z kľúčových komponentov, z ktorých pozostáva unikátna technológia Subaru – symetrický pohon všetkých kolies (AWD). Spája excelentnú stabilitu a trakciu AWD s vyváženým rozložením hmotnosti symetricky uloženého pohonného reťazca, pričom pozdĺžne montovaný boxer motor je s ním v jednej línii. Výsledkom synergie symetrie a AWD je stabilita pri vysokých rýchlostiach a agilita v zákrutách. Navyše auto má tiež nižšie položené ťažisko, čo vylepšuje jeho jazdné vlastnosti najmä v zákrutách.
Samozrejme, ani po pol storočí sa vývoj nekončí. Benzínové aj dieselové boxer motory Subaru prechádzajú v rámci sloganu značky Confidence in Motion ďalšími konštrukčnými úpravami, aby naďalej zdokonaľovali svoje vynikajúce vlastnosti a prinášali zákazníkom výnimočné zážitky za volantom, pocit bezpečnosti a radosť z jazdy.
Foto: Autor + Subaru