Streda, 21 jún 2017
Do prvého ostrého štrajku po vyše dvadsiatich piatich rokoch vstúpili pracovníci najväčšieho automobilového závodu na Slovensku v Bratislave – Devínskej Novej Vsi, kde vyrába najmodernejšie autá nemecký Volkswagen. Ide o časovo neobmedzený štrajk, ktorý nevieme kedy sa skončí, ani to čo zamestnancom, slovenskej ekonomike či výrobcovi prinesie.
Nebudeme sa zaoberať prognózami, myslíme si však, že štrajk v súčasnej situácii nie je dobrý signál predovšetkým k automobilke. Verme len, že v závode sa začne čoskoro znovu pracovať a z výrobných liniek budú ďalej schádzať nové automobily, ktoré vyrobené tu v Bratislave mali od začiatku výroby najvyšší znak kvality. Verme, že Slovensko sa bude môcť aj pri bilancovaní roku 2017 pochváliť vyše miliónom vyrobených áut na Slovensku, čo je spoločná produkcia Volkswagenu, PSA Group a Kia. Že sa nestane to, že v dôsledku štrajku presunie Volkswagen nejakú časť svojej produkcie do iného závodu a na Slovensku prídu o prácu tisícky ľudí.
Svoj postoj k otázke štrajku vyjadril aj Zväz automobilového priemyslu Slovenska (ZAP SR) ústami svojho prezidenta Juraja Sinaya a stanovisko k štrajku zaujal aj čestný prezident ZAP SR a dlhoročný predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Jozef Uhrík.
Stanoviská oboch spomínaných predstaviteľov prinášame v plnom znení.
Stanovisko Juraja Sinaya, prezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR
Štrajk vo Volkswagene Slovakia môže ohroziť viac ako 50 000 pracovných miest.
Dlhé roky sme sa na Slovensku hrdili, že automobilová výroba má stále rastúci trend. V roku 2015 prekročila výroba automobilov magickú hranicu 1 000 000 kusov a túto pozíciu si udržala aj v minulom roku. S počtom 192 vozidiel na 1000 obyvateľov si Slovensko naďalej s výrazným náskokom udržuje pozíciu lídra v počte vyrobených automobilov percapita.
Automobilový priemysel zamestnáva celkovo vyše 18 500 ľudí, v rámci subdodávateľského priemyslu tu pracuje ďalších vyše 129 000 Slovákov. Významný podiel na týchto číslach má práve Volkswagen Slovakia. Aktuálne zamestnáva 12 300 ľudí a v subdodávateľských firmách pracuje viac ako 50 000 ľudí.
Je mi preto naozaj ľúto, že táto pozícia je vo vážnom ohrození. Ostrý štrajk, ktorý sa začal dnes ráno vo Volkswagen Slovakia vážne ohrozuje zamestnanosť, ekonomiku, hospodárstvo a pozíciu Slovenska na svetových trhoch. Toto tvrdenie dokazujú aj prípady z minulosti, kedy pri ostrých štrajkoch došlo v automobilovom priemysle k presunom výroby z krajín kde sa štrajkovalo do iných regiónov.
V tejto súvislosti považujem za potrebné vyzvať všetkých aktérov v rámci spoločnosti Volkswagen Slovakia k následným rokovaniam tak, aby bol slovenský automobilový priemysel naďalej považovaný za stabilnú súčasť slovenskej ekonomiky, atraktívnej pre zahraničných investorov.
Zároveň si dovolím dodať, že odbormi prezentovanú požiadavku na rast miest o 16 % vnímame ako výrazné ohrozenie konkurencieschopnosti celého automobilového priemyslu v regióne Višegradskej štvorky.
Verím, že sa nájde prijateľný kompromis pre obe strany a Slovensko zostane naďalej lídrom automobilového priemyslu a naši ľudia budú mať aj naďalej dobrú prácu.
Stanovisko Jozefa Uhríka, čestného prezidenta ZAP SR a dlhoročného predsedu predstavenstva Volkswagen Slovakia
Môže Volkswagen Slovakia presunúť výrobu mimo Slovenska?
Situáciu vo Volkswagen Slovakia sledujem s veľkým znepokojením. Prípadný štrajk totiž môže zásadne poškodiť nielen samotným zamestnancom ale aj celej ekonomike.
Za môjho pôsobenia v spoločnosti Volkswagen Slovakia totiž prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny.
Prvý sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu Seat Ibiza až na dva roky (2003 -2005).
V oboch krajinách prišli o miesta mnohí zamestnanci a negatívne sa to odrazilo aj na ekonomických výsledkoch.
Chcem sa preto obrátiť na obe strany, hlavne na odborárov, sadnite si znovu za rokovací stôl a nájdite kompromis. Ostrý štrajk nikomu nepomôže a nič nevyrieši.
Naša ekonomika je postavená na automobilovom priemysle. Nemôžeme si s touto pozíciou dovoliť hazardovať. Navyše ak Volkswagen Slovakia momentálne zamestnáva 12 300 ľudí a ďalších 50 000 ľudí pracuje v subdodávateľských firmách. Situácia je vážna, ale vyriešiť sa dá jedine so zachovaním pokoja pri rokovacom stole.
Autor: janGold