Štvrtok, 24 júl 2008
Smart je ďalšou značkou, ktorá zavádza pri svojich modeloch systém štart-stop a robí z týchto mikroautomobilov ešte úspornejšie dopravné prostriedky.
Technológia smart micro hybrid drive (mhd) sa osvedčuje už od roku 2007 aj napriek tomu, že sa doteraz ponúkala iba so 71koňovým modelom. V snahe o ďalšie znižovanie nákladov za palivo pri smart fortwo budú od októbra tohto roku oba benzínové modely s výkonmi 61 a 71 koní sériovo vybavené technológiou mhd. Spotreba oboch verzií sa tak zníži približne o osem percent na 4,3 l/100 km. Emisie CO2 sa zredukujú na 103 g/km.
V mestskej premávke, ktorá sa vyznačuje častými situáciami typu stop-and-go, je možná dokonca úspora až do 20 percent. To prispeje k tomu, že až 7 z 10 zákazníkov v Európe, ktorí sa rozhodnú pre kúpu benzínového smartu, budú jazdiť s touto ekologickou technológiou.
Riadiaca jednotka pri štart-stop automatike vypne motor v momente, keď smart pribrzdí a rýchlosť klesne pod 8 km/h, napríklad pri približovaní sa k svetelnej križovatke. Po uvoľnení brzdového pedálu motor opäť v zlomku sekundy znovu naštartuje. Systém štart-stop je pritom plne zosúladený s automatickou prevodovkou, takže nie je nutné používať spojku a prevody radiť ručne.
Nový modelový rad automobilov smart má okrem iného tiež filter pevných častíc, nový kombinovaný prístroj s optimalizovaným LCD ukazovateľom rozšíreným o digitálne hodiny a ukazovateľ vonkajšej teploty. Prináša rozmanitejšiu ponuku farieb (namiesto doterajších štyroch až šesť), čo vytvára s dvomi farbami tridionového bezpečnostného rámu 12 možných kombinácií. Zároveň aj harmonicky zosúladené čalúnenie a tkaniny interiéru a tiež voliteľné tvary a vyhotovenia diskov kolies – nové šesťlúčové športové hliníkové disky titánovo-striebornej farby a hliníkové disky s pochrómovaným vzhľadom kolies.
Autor: J. GoldbergerFoto: Smart