Utorok, 17 január 2017
Volkswagen, Kia a koncern PSA vyrobili v uplynulom roku na Slovensku viac ako jeden milión automobilov. Presné číslo predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu ešte nepoznajú, je to však viac ako 1 040 000 automobilov, ktoré vyprodukovali fabriky v Devínskej Novej Vsi Bratislava, Tepličke pri Žiline a Trnave. Prekonali tak rekord roku 2015, kedy sa v týchto troch závodoch vyrobilo 1 038 000 áut a po prvý raz sa na Slovensku prekročila miliónová hranica vyrobených vozidiel.
V Trnave koncern PSA Peugeot Citroën vyrobil 315 tisíc a Kia pri Žiline 339 500 nových vozidiel, Volkswagen Bratislava tradične zverejňuje počet vyrobených áut až v marci, takže presné čísla na Slovensku vyrobených áut spoznáme až potom. Produkcia VW za rok 2016 by podľa dostupných údajov mala byť 386 000 áut. Na Slovensku sa tak v roku 2016 vyrobilo spomínaných viac ako milión štyridsať tisíc. Kia navyše na Slovensku vyrobila aj viac ako 612 tisíc motorov pre ďalšie európske závody.
Trend počtu vyrobených automobilov v troch slovenských automobilkách by sa mal udržať aj v roku 2017. Kia, ktorá u nás vyrába modely Sportage, C'eed a Venga, má v pláne pre tento rok vyrobiť minimálne 335 tisíc nových áut. PSA ráta s miernym rastom a chce zvýšiť produkciu z 315 tisíc z roku 2016 na 350 tisíc v roku 2017.
Plánované počty Volkswagenu pre rok 2017 známe nie sú, ich výroba po veľkých investíciách do výroby v roku 2016 výstavbou novej karosárne a montážnej haly bude v tomto roku pravdepodobne rásť. V globále by to znamenalo, že aj v roku 2017 by celkový počet vyrobených áut na Slovensku mal prekonať rok 2016 a dosiahnuť približne 1,1 milióna nových vyrobených automobilov.
Pripomeňme, že v bratislavskom závode Volkswagenu sa portfólio výroby v roku 2017 zameriava na dva hlavné produkty segmentu SUV – Porsche Cayenne a VW Tuareg, ale aj najmenšie VW Up! a elektrický VW eUp!, ktorý sa okrem Bratislavy nevyrába nikde inde vo svete.
To sú pozitíva slovenského automobilového priemyslu. Problémom by v budúcnosti mohla byť situácia na pracovnom trhu, teda nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. V najbližších rokoch by automobilovému priemyslu mohlo chýbať približne štrnásť tisíc pracovníkov, čo súvisí aj s novou automobilkou Jaguar Land Rover pri Nitre. Školy by mohli dodať okolo štyri tisíc nových pracovníkov. Ďalší by mohli pribudnúť z rekvalifikácií, v čom by mal pomôcť štát.
Situáciu s pracovnou silou v automobilovom priemysle bude musieť riešiť aj import nových pracovníkov zo zahraničia v počte štyri až šesť tisíc. Posilnili by tak súčasné počty pracovníkov zamestnaných v tomto odvetví priemyslu, ktorých na Slovensku je 129 tisíc.
Autor: J. Goldberger