Streda, 11 máj 2011
Presne pred 85 rokmi zišiel z výrobného pásu prvý automobil s logom Škoda. Luxusná limuzína Škoda Hispano Suiza bola prvým automobilom so značkou českej automobilky. Bol to prvý automobil s logom s okrídleným šípom. Prvý vyrobený kus prevzal 10. mája 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do roku 1929 bolo celkovo vyrobených iba 100 kusov tejto luxusnej limuzíny.
Licenciu na výrobu luxusnej limuzíny kúpil plzenský priemyselný koncern v roku 1924 od pôvodne španielskej firmy Hispano-Suiza, ešte pred fúziou s automobilkou Laurin & Klement. To vysvetľuje druhé meno v označení vozidla. Na jar 1925 odštartovala výroba. V máji 1926 bolo dokončené prvé vozidlo. Dizajn bol dielom popredných karosární tej doby - firiem Brožík, Jech a neskôr aj Laurin & Klement.
Dnešnej sériovej výrobe bola vtedajšia produkcia na míle vzdialená. Každé vozidlo Škoda - Hispano Suiza sa vyrábalo na zákazku podľa priania zákazníka. Každý vyrobený kus bol teda originál. V závislosti na výbave vážil jeden exemplár až 2 700 kilogramov. Automobil dosahoval na tú dobu vysokú maximálnu rýchlosť až 140 km/h.
Ďalšími zákazníkmi a majiteľmi modelu Hispano Suiza boli napríklad vtedajší premiér Antonín Švehla a významní priemyselníci a šľachtici z Československa a zo zahraničia. Luxusnej výbave vozidla Hispano Suiza zodpovedala aj cena. Začínala na 190 000 korunách a predstavovala tak niekoľkonásobok ceny ostatných vozidiel na trhu.
V závislosti od konkrétnej výbavy mohla cena vzrásť až na štvrť milióna korún. Kancelária prezidenta republiky zaplatila za prvý exemplár dokonca 280 000 korún. Pre porovnanie: malá Škoda 422 stála 38 000, veľká limuzína Škoda 860 zhruba 120 tisíc korún.
Výrobca vtedy vozidlo charakterizoval takto: Škoda Hispano Suiza je prepychový automobil, nesúci pečať geniálneho konštruktéra v celkovej koncepcii i v detailoch, zhotovený s neskonalou starostlivosťou z najdokonalejších a najdrahších materiálov.
Autor: J. Goldberger