Sobota, 26 september 2020
Škodu Fabiu Combi predstavila mladoboleslavská automobilka na septembrovom autosalóne v Paríži pred dvadsiatimi rokmi. Odvtedy putovalo do sveta takmer 1,5 milióna tejto praktickej a dnes už vo svojom segmente takmer ojedinelej verzie kombi.
Karosársky variant kombi otvorili v českej automobilke modely Forman a Felicia, a pokračovali v tom aj tri doterajšie generácie modelu Fabia. Fabia svoje prvé kombi uviedla v septembri 2002 na autosalóne v Paríži. Tento model je príkladom praktickosti a priestrannosti, avšak pri zachovaní kompaktnej dĺžky vozidla. Už rok na to získala Fabia Combi v Českej republike ocenenie Auto roka 2001 a vo svojej domovine si pre svoju praktickosť získala veľkú obľubu.
Ako jedno z mála vozidiel kombi v triede malých vozidiel ponúkala pri dĺžke iba 4,22 m slušný priestor pre cestujúcich a tiež batožinový priestor s objemom 426 až 1225 litrov. Tieto hodnoty sa s príchodom ďalších generácií zväčšovali. Pri druhej generácii základný objem batožinového priestoru vzrástol na 480 až 1460 litrov a pri tretej predstavenej v roku 2014 na súčasných 530 litrov, čo už je hodnota vozidiel kombi strednej triedy.
Vďaka svojej priestrannosti a vyváženého pomeru ceny a úžitkovej hodnoty sa Fabia Combi stala vyhľadávaným spoločníkom hlavne pre mladé rodiny, ale aj chalupárov.
V roku 2002 dostal madoboleslavský kombík vyhotovenie v podobe dvojmiestnej dodávky Praktik s mrežou za prednými sedadlami. Jeden z dôvodov bola aj legislatíva vo vzťahu k živnostníkom a malým remeselníkom. Nešlo síce o model s ktorým by sa dalo ísť aj do divadla, ale o praktické auto, resp. robotníka. Náklad sa nakladal zadnými a na pravom boku umiestnenými dverami. Model sa neujal a po vyrobení necelých šesťtisíc vozidiel sa prestal vyrábať.
Podiel verzie kombi na všetkých vozidlách naprieč generáciami je viac ako 40 %. Fabia Combi slúži jej majiteľom už 20 rokov veľkorysou ponukou priestoru, modernými technológiami, širokou škálou motorov a bohatými možnosťami výbavy. Spoločnosť Škoda ponúka okrem bežných aj kombi verzie Scout a Scoutline s offroadovým vzhľadom, alebo verzie RS a Monte Carlo vyznávačom športovej jazdy.
Dočká sa Fabia kombi po troch doterajších a štvrtej generácie? V jednu chvíľu to po príchode modelu Scala vyzeralo tak, že výroba Fabie Combi je na konci. V súčasnosti je situácia s malými kombíkmi iná, keďže v segmente Fabie Combi chýbajú priamy konkurenti iných značiek. Aj preto by bolo pre českú automobilku dobré ísť ďalej s týmto modelom, čo by predurčovalo príchod štvrtej generácie. Či sa tak stane, ukáže čas.
Autor: J. GoldbergerFoto: Škoda Auto