Sobota, 13 apríl 2019
Pred 55 rokmi, v roku 1964, predstavila automobilka z Mladej Boleslavi nové a na svoju dobu moderné kompaktné vozidlo Škoda 1000 MB so samonosnou karosériou, motorom vzadu a pohonom zadných kolies.
Nový model mladoboleslavskej automobilky nahradil vtedajšiu Octaviu, ktorá mala rámový podvozok, motor vpredu a pohon zadných kolies. Novinka upútala motorom s hliníkovým blokom umiestneným v zadnej časti samonosnej karosérie a pohonom kolies zadnej nápravy.
Európskym unikátom novinky bolo tlakové liatie bloku motora a skrine štvorstupňovej manuálnej prevodovky z hliníkovej zliatiny. Typové označenie štvordverového sedanu Škoda 1000 MB vyjadroval zdvihový objem zaokrúhlený na 1000 cm3, skratka MB pripomínala produkciu v Mladej Boleslavi. Do roku 1969 sa vyrobilo viac ako 443 000 kusov nového modelu, viac než polovica z nich išla na export.
Na rozdiel od predchádzajúceho úspešného radu Octavia s rámovou konštrukciou podvozku a vpredu umiestneným motorom poháňajúcim zadné kolesá zvolili v prípade Škody 1000 MB úplne novú koncepciu samonosnej karosérie s nezávislým zavesením všetkých kolies.
Kvapalinou chladený radový štvorvalec OHV mal zdvihový objem 988 cm3 a v prvej fáze poskytoval výkon 27 kW/37k. Vďaka progresívnej konštrukcii vozidla a širokému uplatneniu hliníkových zliatin bola hmotnosť rodinného automobilu iba 755 kg.
Moderné vozidlo dosahovalo rýchlosť 120 km/h pri priaznivej spotrebe 7 až 8 litrov benzínu na 100 km. V roku 1966 došlo k zvýšeniu výkonu motora na 32 kW/43k. Ponuku neskôr doplnila verzia Škoda 1100 MB s výkonom 38 kW/52k z 1,1 litrového objemu. Potom prišlo ešte unikátne dvojdverové vyhotovenie MBX, dnes cenené hlavne zberateľmi historických vozidiel.
Autor: J. Goldberger