Štvrtok, 04 apríl 2013
Prejsť 2800 kilometrov na jeden liter benzínu sa zdá byť nemožné. Nie však pre študentov, ktorí sa každý rok stretnú na súťaži Shell Eco-marathon Europe, aby prekonali hranice palivovej efektívnosti. Sami naprojektujú, postavia a prevádzkujú vozidlá, ktoré prejdú stovky či tisíce kilometrov na jeden liter benzínu, nafty, etanolu alebo na jednu kilowatthodinu. Tento rok sa do súťaže premiérovo zapojí aj slovenský tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Takmer tritisíc študentov z 24 krajín Európy smeruje na 29. ročník medzinárodnej súťaže Shell Eco-marathon Europe do holandského Rotterdamu, ktorý bude prebiehať od 15. do 19. mája. Vyvrcholí tým niekoľkomesačný proces vývoja a stavby vozidiel navrhnutých samotnými študentmi. Priamo na okruhu v uliciach Rotterdamu musia prototypy zvládnuť reálne podmienky mestskej dopravy. Študenti budú čeliť piatim pravouhlým zákrutám a tomu prispôsobia nastavenie vozidla a štýl jazdy. Pri dojazde, dlhom tisíc a viac kilometrov totiž zaváži každá zákruta, či nerovnosť na trati.
Tento rok bude Slovensko prvýkrát zastupovať tím zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave pod vedením docenta Ľuboša Magdolena z Ústavu aplikovanej mechaniky a mechatroniky Strojníckej fakulty STU. Tím tvorí 15 študentov bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty. Model úsporného vozidla bratislavských študentov nadviaže na tradíciu z roku 1985. Odvtedy Slovensko v súťaži reprezentovala niekoľko rokov Technická univerzita v Košiciach.
"Súťaž nás pritiahla tým, že podnecuje kreativitu v oblasti, ktorá sa v dnešnej dobe pri stavbe automobilov prioritnou. Názov súťaže v sebe nesie slovíčko 'eco', čo pre nás znamená ECOlogical, ale aj ECOnomical. Tieto atribúty sú základom pre ekonomicky akceptovateľnú a ekologickú filozofiu automobilového priemyslu. V tomto trende vidíme budúcnosť a príležitosť pre našich študentov," vysvetľuje zapojenie Ľuboš Magdolen. Do súťaže sa študenti zapoja s vozidlom poháňaným spaľovacím motorom. Tím už vytvoril koncepciu vozidla a v súčasnosti pracuje na jeho realizácií.
Autor: janGold