Štvrtok, 15 marec 2012
Hovorili sme s viceprezidentom a kreatívnym riaditeľom pre dizajn japonskej automobilky Nissan pánom Shiro Nakamurom.
Na práve prebiehajúcom ženevskom autosalóne sme sa stretli s jedným z vrcholných predstaviteľov japonskej automobilky Nissan, viceprezidentom a jeho kreatívnym riaditeľom pre dizajn, pánom Shiro Nakamurom. Využili sme jeho ochotu poskytnúť nám exkluzívny rozhovor. Hovorili sme o spoločnosti Nissan, o modeloch, ktoré automobilka vo svojej expozícii v Ženeve vystavuje, ale aj o budúcich plánoch Nissanu.
V expozícii japonskej automobilky Nissan na ženevskom autosalóne upútali našu pozornosť najmä dva exponáty – štúdia Invitation a Hi-Cross. Ale aj úžitkový elektrický e-NV 200. Tu sme stretli aj jedného z čelných predstaviteľov vedenia Nissanu, pána Shiro Nakamuru, ktorý je prvým mužom zodpovedným za vývoj vystavovanej štúdie Invitation., ale aj ďalších budúcich modelov Nissan.
Pán Shiro Nakamura pôsobí v Nissane od roku 1999. Za tých viac ako dvanásť rokov prešiel v automobilke, ktorá má svoje výrobné závody okrem Japonska aj v USA a Európe, viacerými postami a v súčasnosti zastáva v Nissane pozíciu senior viceprezidenta a kreatívneho riaditeľa. Má bohaté skúsenosti z vývoja a navrhovania konceptov i modelov pre sériovú výrobu. Svoje kreatívne myslenie a nápady stvárnil v mnohých štúdiách i v sériových modeloch.
Jednou z pozoruhodných štúdií z "dielne" pána Shiro Nakamura je aj Infiniti Emerg-E Concept. Koncept s hybridným pohonom, nádhernou karosériou a celkovým výkonom 402 koní získava silu z trojvalcového spaľovacieho motora a lítium-iónových batérií. Ďalšie kreatívne návrhy kreatívneho riaditeľa Shiro Nakamuru obdivujú v týchto dňoch návštevníci autosalónu v Ženeve. Nový Nissan Invitation je tu ešte v pozícii konceptu, ale už na budúci rok príde na trh ako sériový model.
A tak sme v rozhovore s viceprezidentom Nissanu a jeho kreatívnym riaditeľom pre dizajn pánom Shiro Nakamurom mali o čom hovoriť. Okre iného aj o tomto novom modeli, ktorý môže byť začiatkom novej éry vo výrobe a v ponuke menších modelov Nissan.
SM: História automobilky Nissan sa začala písať v roku 1914. Odvtedy prešla viacerými míľnikmi. Jedným z nich bol začiatok exportu automobilov Nissan do Európy v roku 1968, alebo vytvorenie aliancie s Renaultom v roku 1999. Ako sa odráža história Nissanu na súčasnej produkcii?
Nissan prešiel skutočne mnohými a veľkými zmenami. Každá zmena ovplyvňovala produkty automobilky tak, že boli veľmi konzistentné a silné. Či už to bolo za čias, kým Nissan nebol v aliancii, alebo už počas aliancie s Renaultom.
SM: Ťaží Nissan aj v súčasnosti zo svojej bohatej histórie?
Sme silná značka a vždy sme sa pozerali do histórie, čerpali z nej a bola pre nás vždy dôležitá. Generácie dizajnérov, inžinierov, technikov a ostatných ľudí z Nissanu vytvárali vždy silné produkty. Vždy sme boli pioniermi v automobilovom priemysle a je dobré, že sa dokážeme pozrieť aj dozadu a poučiť sa z tých produktov, ktoré sme kedysi vytvorili.
SM: V druhej polovici 90rokov upúšťa Nissan od klasických koncepcií karosérií v prospech crossoverov. Bol to dobrý krok pre Nissan?
Ešte pred érou crossoverov mal Nissan silnú pozíciu v kategórii vozidiel SUV. Krok smerom ku crosoverom bolo však zo strany Nissanu správne rozhodnutie. Aj predchádzajúce rozhodnutie odísť od modelov ako Almera a Primera. Ak by sme s nimi pokračovali, určite by sme nedosiahli taký úspech ako po preorientovaní sa na modely ako Qashkai a Juke. S crossovermi sme začali v polovici prvého desaťročia tohto tisícročia. Najprv s Qashkaiom. A práve tu v Ženeve pred dvoma rokmi mal zasa premiéru ďalší crossover, menší Juke. Odkedy boli uvedené na trh, tak sa to prejavuje v stále sa zvyšujúcich predajoch.
SM: V Nissane určite vládne spokojnosť s týmito modelmi, ale rátalo sa stým, že budú tak úspešné?
Tieto modely sú v skutočnosti ešte úspešnejšie ako sme plánovali.
SM: K Nissanu patria nerozlučne športové automobily. V nich bol Nissan veľmi silný. Spomeniem napríklad legendu Nissan 240Z. Potom akoby nastal útlm. Oživenie prišlo až s modelmi 350Z, 370Z a skutočným superšportom Nissanom GT-R. Teraz sa dokonca vyzbrojuje Juke technikou GT-R. Prečo ten obrat?
Nissan naozaj chce byť súčasťou segmentu športových automobilov. Oproti USA je Európa ďaleko menší trh pre športové autá. Týchto áut sa v Európe predáva ďaleko menej, takže kratšia absencia týchto áut našej značky na európskom trhu je zdôvodniteľná. Aj keď napríklad GT-R je v Európe úspešné, predajné čísla sú predsa len nízke. Nissan však napriek tomu chce byť v tomto segmente prítomný na tomto trhu. Takže pokračujeme v našej filozofii "Riadiť Nissan je zábava".
SM: V Ženeve vystavujete nové budúce modely Invitation, Hi-Cross a e-NV 200. Čo si od nich Nissan sľubuje a v čom sú silné?
Hlavná správa, ktorú tu chceme povedať týmito modelmi je, že stále rastieme, chceli by sme byť čím ďalej tým silnejším hráčom na európskom trhu. Či už je to model Invitation, ktorý bude v predaji na budúci rok. Alebo model Hi-Cross, ktorý sa takisto dostane do predaja. A tretí model, ktorý tu predstavujeme ako koncept, je elektrický e-NV 200, ktorý tiež chceme čo najskôr dostať do predaja. Takže v Ženeve chceme ukázať predprodukčné modely a dokázať, že Nissan má záujem rásť v Európe a chce byť stále silnejší.
SM: Čo môžeme očakávať od Nissanu v najbližšom čase napríklad v C-segmente, ktorý Nissan pred rokmi akoby opustil?
Nissan sa chce vrátiť do B- a C-segmentu, kde sme mali s modelmi Almera a Primera pomerne silné zastúpenie. Plánujeme modely, ktoré by sa do tohto segmentu mali dostať. Aj tu chceme rásť a dostať sa do týchto segmentov.
Pán viceprezident, ďakujeme za rozhovor.
Zhováral sa: J. Goldberger
Ženeva-Bratislava
Foto: autor