Pondelok, 08 február 2021
Rok 2020 vzhľadom na pandémiu koronavírusu bol pre automobilový priemysel na Slovensku extrémne náročný. Bude tento rok lepší?
Automobilový priemysel už tradične začiatkom roka bilancuje dosiahnuté výsledky za uplynulý rok a zároveň robí prognózy na rok aktuálny. Rok 2020 bol pre výrobcov automobilov na Slovensku veľmi náročný a iný pravdepodobne nebude ani v roku 2021.
Začneme posledným mesiacom roku 2020. V ňom sa zaregistrovalo len 7083 nových osobných automobilov, čo oproti rovnakému obdobiu roku 2019, kedy bolo registrovaných 7714, predstavuje pokles o 8,18 %.
Registrácie malých úžitkových automobilov kategórie N1 dosiahli v decembri 2020 počet 547 vozidiel, čo oproti decembru 2019 s počtom vozidiel 537, predstavuje nárast 1,86 %.
Mimoriadna situácia sa podpísala aj na celkových výsledkoch najsilnejšieho priemyselného odvetvia na Slovensku. Za celý minulý rok bolo v našich automobilkách vyrobených približne 985 000 vozidiel, čo je o 11 % menej oproti rekordnému roku 2019.
V tomto pre automobilový priemysel neľahkom roku Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) bol aktívny pri presadzovaní legislatívnych opatrení v rámci minimalizácie dopadov pandémie. Aj pri debatách o rozšírení podpory na udržanie pracovných miest vo veľkých podnikoch, alebo o pandemickej OČR.
V roku 2020 sa podľa ZAPu nepodarilo zmeniť systém registračných poplatkov a vzrástol podiel individuálne dovezených jazdených vozidiel, aj ich priemerný vek, keď až viac ako 36 % všetkých dovezených jazdených áut bolo starších ako 10 rokov.
ZAP bude ďalej aktívne pracovať na plnení záväzkov schvaľovania stratégií Zelenej a udržateľnej Európy. Pripravil preto návrhy na oblasť transformácie mobility, prioritne na elektromobilitu a nabíjaciu infraštruktúru. Na oblasti, v ktorých za Európou Slovensko výrazne zaostáva.
V rámci boja proti pandémii bude podľa ZAP-u mimoriadne dôležité podporiť opatrenia na udržanie výroby, ktorá by mohla v roku 2021 opätovne prekročiť úroveň 1 mil. vozidiel.
ZAP odhaduje, že v roku 2021 počet registrácií nových vozidiel na Slovensku dosiahne úroveň okolo 95 tis. Čaká sa aj zmena v oblasti registračných poplatkov, ktorá by mala kupujúcich motivovať k ekologickej obnove vozidlového parku.
Tu by mohla výrazne pomôcť systémová štátna podpora pre nárast dopytu po vozidlách s elektrickým a hybridným pohonom. Zatiaľ Slovensko nemá jasnú predstavu o tom, ako bude plniť svoje záväzky v oblasti rozvoja elektromobility a infraštruktúry pre alternatívne palivá. To je úloha pre slovenskú vládu a jej orgány.
Autor: J. Goldberger