Piatok, 15 jún 2012
Renault prekonal so svojím sériovým elektrickým modelom ZOE doteraz platný svetový rekord v najdlhšej absolvovanej trase počas 24 hodín. Model ZOE odjazdil na pretekárskom okruhu Aubevoye v Normandii 363 kôl, čo predstavuje celkovú dĺžku 1618 km. Elektrický ZOE tak prekonal doterajší rekord (1280 km) o 338 km.
Premiéru ako koncept mal ZOE na jeseň roku 2010 vo Frankfurte, v predprodukčnej podobe sa predstavil v marci tohto roku v Ženeve. Štvormiestny elektromobil je určený predovšetkým na kratšie cesty po meste a jeho okolí. Vzhľad má ako kupé, ale ide o plnohodnotný päťdverový štvormiestny automobil.
ZOE poháňa elektromotor s výkonom 65 kW (88 k) a najvyšším krútiacim momentom 220 Nm. Zdrojom elektrického prúdu sú lithium-iontové batérie s kapacitou 22 kWh, ktoré umožňujú prejsť na jedno nabitie približne 160 kilometrov. Najvyššia rýchlosť, ktorú môže elektromobil dosiahnuť, je 140 km/h.
Renault ZOE je dlhý necelých 409 cm, široký 173 cm a na výšku meria necelých 157 cm. Rázvor náprav je takmer 259 cm a rozchod kolies vpredu a vzadu 150,6 cm a 148,9 cm.
Elektromobily ZOE neboli na rekord špeciálne upravované, použili sa autá zo sériovej linky. Celá akcia prebiehala pod drobnohľadom oficiálneho pozorovateľa a teraz čaká na zápis do Guinessovej knihy rekordov.
Ako sa rodil rekord? Bola to úloha pre dva elektromobily na okruhu Aubevoye v Normandii. Za volantom sa striedalo 15 vodičov, ktorí jazdili a nabíjali akumulátory podľa potreby. Po 24 hodinách jazdy prešli obe autá cieľovou čiarou s počtom najazdených kilometrov 1618 km a 1506 km.
Za rekordný výkon vďačí Renault ZOE najmä svojmu prelomovému technickému riešeniu – nabíjaniu Caméléon. Ide o originálny systém, prvý svojho druhu na svete, ktorý je kompatibilný s akoukoľvek elektrickou zásuvkou rôzneho napätia. ZOE je možné rýchlo nabíjať na 43 kW (58 k), kedy sa kapacita batérie nabije na 80 % za menej ako 30 minút.
Renault ZOE sa dostane do dílerskej siete koncom tohto roka. Kompaktné ZOE sa vo Francúzsku bude ponúkať za cenu od 15 700 eur.
Autor: J. GoldbergerFoto: Renault