Renault: od 4CV po Twingo

Streda, 17 december 2014

Renault má už 115 rokov. Dnešný príbeh z jeho histórie venujeme modelu 4CV, ktorého výroba predstavovala pre Renault veľké riziko. Tento model vznikal v režime prísne tajného vývoja od roku 1940 v dielňach v meste Billancourt.

1 Renault R4
Renault 4 bol druhým modelom v ére malých, úsporných a všestranne účelných áut

Pri predstavení modelu 4CV na autosalóne v Paríži v roku 1946 vtedajší generálny riaditeľ Renaultu Pierre Lafacheux povedal, že spoločnosť i Renault sa musia zbaviť nezmyslu, že automobil ako luxusný výrobok je iba pre bohatých. Aj to bol impulz k tomu, aby sa automobilka pustila do výroby modelu 4CV.

Po skončení druhej svetovej vojny bol vo Francúzsku veľký dopyt po produktoch, avšak ekonomika bola príliš slabá na výrazné investície do výroby. Dopyt po autách vzrastal, ale ich výroba bola stále prevažne ručná a finančne neefektívna. Situácia na automobilovom trhu a zlá finančné pomery obyvateľstva neboli naklonené hromadnej produkcii. Aj preto výroba 4CV mohla byť pre Renault riziková.

2 Pierre Lafacheux a 4CV
Pierre Lafacheux a priekopnícky model Renault 4CV

Nový Renault 4CV bol z ľahkých materiálov, vážil len 550 kg, a poháňal ho malý ale efektívny motor s objemom 0,75 litra. Renault 4CV sa vyrábal od roku 1947 až do roku 1961 a mal nevídaný úspech. Za toto obdobie sa ho vyrobilo viac ako milión exemplárov. Aj preto bol 4CV krásnym príkladom toho, ako dokázal Renault využiť dostupné technológie a sprostredkovať ich širokej verejnosti.

V roku 1955 predstavil Renault ďalší malý model, Dauphine. Využíval podobnú architektúru ako jeho predchodca 4CV. Model navrhli aj pod vplyvom amerických trendov, ktoré predlžovali a zväčšovali bočné plochy vozidla až k svetlám. Renault Dauphine bol však priekopníkom hlavne vo výrobe – počtom 2000 vozidiel denne šlo vtedy o najrýchlejšiu výrobu vozidiel na svete.

Po Dauphine nasledoval legendárny Renault 4. Lepšiu variabilitu a využiteľnosť zabezpečovali piate dvere batožinového priestoru. Novinkou boli aj sklápateľné sedadlá. Komfort v modeli Renault 4 bol taký vysoký, že ho odporúčali aj lekári pri problémoch s chrbticou. Renault 4 sa stal veľmi populárnym a nebol nikdy priamo nahradený.

3 Renault Twingo
Renault Twingo, najnovší model z éry najmenších modelov francúzskej automobilky

V roku 1972 prišiel na trh model Renault 5. Ďalší malý a výnimočný automobil. Nemal nahradiť Renault 4 ani Renault 6. Išlo o nový typ, ktorý oslovoval predovšetkým mladých ľudí a ženy v domácnosti. Renault 5 ponúkal vynikajúco riešený interiér a šikovnú stavbu vozidla, ktorá zaručovala tú najlepšiu využiteľnosť pre aktívnych ľudí v meste.

V roku 1992 predstavil Renault model Twingo, ktorý sa stal ikonou značky. Bol rovnako prevratný ako model 4CV. Navyše lacný, jednoduchý, krásny a mladistvý. Jednoduchý dizajn a jednoduché riešenia priniesli Renaultu veľký úspech. Prvá generácia sa predávala až do roku 2007 a vyrobených bolo okolo 2,5 milióna kusov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.