Streda, 23 máj 2012
Zatiaľ je to len fikcia, ale založená na reálnom poklade, keď pri študentskej súťaži Shell Eco-marathon v holandskom Rotterdame zaznamenal francúzsky tím Microjoule-La Joliverie svojim prvým miestom v kategórií prototypov so spaľovacím motorom výsledok 2832,8 kilometrov na jeden liter paliva.
Shell Eco-marathon je jedna z najkreatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa koná na troch rôznych miestach našej zemegule: v Európe, severnej Amerike a Ázii. Úlohou stredoškolákov a vysokoškolákov je navrhnúť, skonštruovať a otestovať energeticky úsporný dopravný prostriedok. Víťazom sa stáva tím, ktorý na svojom vozidle dokáže prejsť najdlhšiu vzdialenosť na 1 kWh energie alebo 1 liter paliva.
V tomto roku sa súťaže zúčastnilo viac ako tritisíc študentov z 24 krajín. Stretli sa počas uplynulého víkendu v holandskom Rotterdame. Viac ako 200 tímov súťažilo s vlastnoručne postavenými ekologickými vozidlami. Víťazom sa podarilo napríklad zajazdiť neuveriteľných 2832,8 kilometra na jeden liter benzínu. Ceny si rozdelili študentské tímy z 10 európskych krajín.
V kategórií UrbanConcept, čo sú vozidlá mestského typu, prekonal francúzsky tím Electricar Solution doterajší rekord v triede vozidiel poháňaných elektrickými akumulátormi vzdialenosťou 262,6 km na jednu kWh. Dánsky tím z Technical University zase vylepšil svoj vlastný rekord z minulého roka o 103,1 km, keď ich vozidlo odjazdilo 611,1 km na jeden liter paliva.
V kategórií Prototypov zaznamenal holandský MAC Eco Team s vozidlom poháňaným GTL palivom výsledok 416,3 km na liter paliva, čím výrazne prekonal doterajší rekord 138 km/l z roku 2011. Skvelý výsledok dosiahol niekoľkonásobný víťaz, francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, keď ich vozidlo so spaľovacím motorom prešlo 2832,8 km na jeden liter paliva.
Výsledky Shell Eco-marathon Europe 2012
Tím | Kategória Prototypov | Víťaz | Výsledok |
201 | Palivové články | POLYTECH NANTES (FRA) | 540,9 km/kWh |
314 | Elektrické akumulátory | Hochschule Lausitz (GER) | 732,3 km/kWh |
402 | Slnečná energia | Phillip-Matth (GER) | 769,7 km/kWh |
206 | Benzín | La Joliverie (FRA) | 2 832,8 km/l |
8 | Nafta | IUT Valenciennes (FRA) | 1 481,1 km/l |
2 | Ethanol | INSA (FRA) | 2 388,8 km/l |
83 | Alternatívna nafta (GTL) | ROC ter Aa (NL) | 416,3 km/l |
Tím | Kategória UrbanConcept | Víťaz | Výsledok |
618 | Palivové články (vodíkový pohon) | Universiteit Twente (NL) | 74,7 km/kWh |
702 | Elektrické akumulátory | Lycees des Metiers (FRA) | 262,6 km/kWh |
801 | Slnečná energia | Phillip-Matth (GER) | 156,8 km/kWh |
502 | Benzín | Lycee Louis Delage (FRA) | 395,7 km/l |
532 | Nafta | Universitat Polit (SPA) | 241,6 km/l |
501 | Ethanol | DTU (DEN) | 611,1 km/l |
519 | Alternatívna nafta (GTL) | ITIP L.Bucci (ITA) | 244,9 km/l |
Okrem cien za výsledky v súťaži získali tímy ocenenie aj za technickú inováciu, tímového ducha a bezpečnosť. Britský Shelly z Aston University získal za svoj prístup k udržateľnej jazde cenu Eco-design. Ich vozidlo s vodíkovým pohonom má karosériu vyrobenú z lepenky vtlačenej medzi preglejku certifikovanú Britskou lesníckou komisiou. Pneumatiky sú z bio-živice, do ktorej sú zapustené jutové vlákna. Celá konštrukcia sa dá pre jednoduchšiu prepravu úplne zložiť.
Súťaž bola tento rok po prvýkrát otvorená aj pre širokú verejnosť. Štvordňový program videlo viac ako 40 000 návštevníkov.
Autor: J. Goldberger