Pondelok, 30 máj 2011
Benzín či naftu natankuje takmer na každom kroku. Ak by ste však vlastnili elektromobil a bývali v Bratislave, čo je zatiaľ nie celkom reálne, mali by ste o "šťavu" do vášho "elektroauta" tiež postarané. Nemohli by ste síce "tankovať" hocikde, ale túto možnosť by ste mali. V Bratislave otvorili totiž 27. mája tohto roku prvú nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Ďalších desať ich má pribudnúť do konca tohto roku, z nich najmenej päť bude pre širokú verejnosť.
Pochvala za to, že v hlavnom meste Slovenska máme nabíjaciu stanicu pre elektromobily, patrí Západoslovenskej energetike, ktorá prvú takúto stanicu testuje a zároveň prevádzkuje vo svojom objekte na Čulenovej ulici v Bratislave. Participuje spolu s rakúskymi distribučnými spoločnosťami aj na projekte Vibrate, ktorý pokryje Bratislavu a Viedeň a oblasť popri diaľnici medzi hlavnými mestami Slovenska a Rakúska. Projekt výstavby elektrostaníc je spolufinancovaný Európskou úniou.
Faktom zatiaľ je, že elektromobily nie sú u nás rozšírené. V súčasnosti je ich na Slovensku pár exemplárov. Aby sme však na ich väčšie rozšírenie boli pripravený, pretože ekologickým bezemisným dopravným prostriedkom patrí budúcnosť, je správne byť o krok vpredu a budovanie nabíjacích staníc je potrebné. Uplatnenie v prvej fáze nájdu elektromobily najmä v mestskej prevádzke.
Na otvorení prvej nabíjacej stanice sme sa zúčastnili aj my. Súčasťou slávnostného ceremoniálu bola bol aj elektromobil Peugeot iOn, ktorý pre Francúzov vyrába Mitsubishi a je v podstate identický s modelom Mitsubishi i-MiEV. Tento ani nie tri a pol metra dlhý elektromobil je pripravený vyraziť aj na naše cesty. Najväčšou prekážkou jeho väčšieho rozšírenia je zatiaľ jeho vysoká cena a v prípade väčšieho záujmu zákazníkov vo svete možno aj výrobné limity Mitsubishi, v ktorého závode sa iOn vyrába.
O tom, že Peugeot iOn môže rovnocenne jazdiť po cestách, hovoria jeho základné parametre: výkon 47 kW/64 k, najvyššia rýchlosť 130 km/h, zrýchlenie z nuly na 50 km/h za 5,0 sekundy a na 100 km/h 15,5 sekundy a dojazd bez nabitia 150 kilometrov. S iOn-nom sme sa previezli, síce len v areáli Slovenskej energetiky, ale tichý chod, akcelerácia i celkom pohodlné sedenie zanechali v nás dobrý dojem. Zostáva veriť, že doba eletromobilov nie je príliš ďaleko a že aj ceny týchto ekologických dopravných prostriedkov budú vo väčšom súlade s kúpnou silou zákazníkov.
Autor: J. Goldberger