Predám technický preukaz

Piatok, 28 november 2008

Je dosť pravdepodobné, že ste sa už niekedy stretli s takouto ponukou na internete alebo v inzertnom časopise. Možno si poviete, že čo má byť, veď takýchto inzerátov sú na Slovensku stovky. Bežná vec, až na skutočnosť, že ide o verejnú listinu s ochrannými prvkami, ktorá potvrdzuje administratívne schválenie vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách a rozhodne nie je určená na kupčenie.

Aké dôsledky môže mať takýto počin? Príklad prvý: Pán Šikovník kúpi za facku v zahraničí havarovaný automobil, ktorý sa majiteľovi neoplatí opravovať. Zoženie na inzerát slovenský "technický preukaz" (Osvedčenie o evidencii – OE), rozpíli automobil na dve časti a bez dodržania akýchkoľvek technologických postupov privarí polovicu iného vozidla, možno tiež havarovaného, možno dokonca kradnutého. Z pôvodného identifikačného čísla vozidla – VIN – sa razom stane číslo, ktoré sa zhoduje s VIN v osvedčení. Ak sa mu nepodarí s OE kúpiť aj evidenčné čísla, nahlásením straty sa získa nové.

Tým, že pán Šikovník využil širokú ponuku na obstaranie slovenského osvedčenia, nemusí absolvovať registračnú procedúru importovaného auta, vyhne sa povinnej kontrole originality, nezaplatí žiadnu daň. Nerobí mu problém pozmeniť rok výroby. Policajt na dopravnom inšpektoráte na podvod nepríde, pretože overuje len zhodnosť VIN s dokladmi. Na svoje si však príde pán Šikovník, lebo auto predá nič netušiacemu občanovi.

Príklad číslo dva: Pán Špekulatívny neoplýva takou remeselnou zručnosťou ako Šikovník, zato mu to "myslí". Pozná jednoduchší spôsob, ako prísť k peniazom. Keďže na Slovensku sme nikdy nemali núdzu o mysliacich ľudí, nerobí im problém "šlohnúť" denne okolo 12 automobilov (taký je slovenský priemer). Vyberú si z plejády technických preukazov ten pravý a zrazu sa z ukradnutého vozidla stane čisté ako ľalia. Scenár s dopravným inšpektorátom sa opakuje. Aj scenár s nič netušiacim kupujúcim.

Takýchto modelových príkladov sú na Slovensku desiatky. A tak podvod a okrádanie sa stáva súčasťou nášho života. Pokiaľ sa nás priamo nedotkne, netrápi nás. Netrápi dokonca ani zákonodarný zbor. Veď len za rok 2007 bolo podľa oficiálnych štatistík na Slovensku zaregistrovaných 92 386 jednotlivo dovezených vozidiel. Štatistiky samozrejme neuvádzajú počty nezaregistrovaných a "na čierno" dovezených vozidiel. Koľko z týchto približne stotisíc automobilov je pozváraných a poskladaných? Nie ste náhodou majiteľom takéhoto auta aj vy?

Môže štát schváliť pre premávku na pozemných komunikáciách vozidlá s neoprávnene pozmeňovanými identifikačnými znakmi, s falošnými a pozmeňovanými dokladmi, vozidlá rozrezané, nelegálne a neodborne pozvárané z viacerých, často odcudzených alebo totálne havarovaných vozidiel, zlegalizované odcudzené vozidlá a vozidlá figurujúce v pátracích evidenciách? Na Slovensku asi áno.

Nevadí nášmu zákonodarnému zboru, že občania ročne prídu krádežami automobilov a podvodmi zhruba o 3 miliardy korún? Schengen nám priniesol slobodu pohybu, ale "dovozcom" vozidiel a zlodejom ešte väčšiu. Zrušením podstatnej časti hraničných priechodov sa odstránila posledná kontrola, ktorá im ako-tak bránila v nekalej činnosti. Je pochopiteľné, že vyvinú maximálne úsilie a finančné prostriedky, aby sa tento stav nezmenil. Je to jedno, či to bude cieleným mediálnym tlakom alebo ovplyvňovaním poslancov v parlamente. Za tie peniaze to stoji a "účel svätí prostriedky".

Apropo, nepredáte technický preukaz?

Autor: Ing. Róbert Zrubák
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.