Štvrtok, 12 júl 2007
Tento mesiac oslávi Seat 50. výročie začiatku produkcie svojho prvého automobilu Seat 600. Vyrobilo sa ho viac ako 790 tisíc kusov v rôznych verziách počas 16-tich rokov produkcie vo fabrike Seat Zona Franca v Barcelone. Posledný kus zišiel z výrobnej linky v auguste 1973, keď sa natrvalo zapísal do španielskej histórie ako auto, ktoré postavilo národ na kolesá.
V máji 1957 začali opúšťať výrobné linky v barcelonskej fabrike Seatu prvé automobily Seat 600. Španielska automobilka, ktorá vtedy vyrábala model 1400 s licenciou Fiata, mala záujem o produkciu ďalšieho automobilu. Model 600, ktorý tu začali vyrábať, bol druhou verziou automobilu, ktorého produkcia sa začala dva roky predtým v Taliansku.
Pôvodný model navrhol Dante Giacosa podľa požiadaviek: štvorsedadlové vozidlo s hmotnosťou 450 kg (200 na mechaniku a 250 na karosériu), maximálna rýchlosť nie menšia ako 85 km/h a voľný výber miesta pre uloženie motora a prevodovky. Giacosa sa rozhodol pre usporiadanie "všetko vzadu". Najmä preto, že talianska automobilka v tom čase ešte nevyrábala vo väčších sériách homokinetické kĺby na poloosi, ktoré sú potrebné na vozidlá s pohonom predným kolies.
Uvažovalo sa o použití vzduchom chladeného dvojvalca, napokon vyhral vodou chladený radový štvorvalec umiestnený pozdĺžne a štvorstupňová prevodovka. Vačkový hriadeľ uložený v troch ložiskách mal reťazový rozvod a pohon od kľukového hriadeľa. So základným objemom valcov 570 cm3 mal motor výkon 16 k a automobil celkovú hmotnosť 515 kg, čo mu dovoľovalo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 88 km/h.
"Motor je výnimočným príkladom jednoduchosti a jednoduchosť je synonymom spoľahlivosti", napísal Giacosa vo svojich memoároch. Prakticky celé auto bolo svetlým príkladom jednoduchosti.
Zrod Seatu 600 doslova zmietol zo sveta mikroautá, trojkolkové vany a motorky so sajdkárami, ktoré až do tých dní dominovali cestám. Väčšina výrobcov týchto vozidiel zastavila svoju produkciu v priebehu niekoľkých rokov. Seat 600 sa stal automobilom s charakteristikami, ktoré znamenali pre vtedajší automobilový park v Portugalsku veľký pokrok.