Pokus inšpirovaný skutočnou nehodou

Streda, 06 október 2010

V areáli testovacieho polygónu Škoda Auto sa uskutočnil jedinečný nárazový test. Pred zrakmi odbornej verejnosti sa predvádzal čelný náraz dvoch vozidiel Škoda. Model Yeti pri rýchlosti 90 km/h čelne narazil do stojacej Škody Superb Combi. Na miestach živých pasažierov sedeli štyri testovacie figuríny, riadne pripútané a zaistené bezpečnostnými prvkami.

nárazový test

A výsledok zrážky? Posádky oboch vozidiel by v prípade reálneho stretu v rýchlosti 90 km/h pri správnom použití všetkých bezpečnostných prvkov vyviazli bez akýchkoľvek zranení. Taký je záver expertov tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto po spracovaní všetkých dát a po rekonštrukcii na mieste nárazu.

Uskutočniť tento nárazový test inšpirovala skutočná dopravná nehoda, ktorú analyzoval tím Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je zrejmé, že celú energiu nárazu pri rýchlosti 90 km/h absorbovala predná časť vozidiel. Priestor pre posádku zostal bez akýchkoľvek deformácií. Pri preskúmavaní záberov z vysokorýchlostných kamier je viditeľná rýchla reakcia elektronických systémov vozidla, ktoré sa starajú o aktiváciu bezpečnostných prvkov.

nárazový test

Skôr, ako sa dali do pohybu figuríny vo vozidle, došlo k aktivácii bezpečnostných pásov, kolenného aj čelných airbagov. Už v 45 tisícine sekundy po prvom dotyku nárazníkov, boli všetky airbagy pripravené pohltiť energiu ľudského tela. Na všetkých záberoch je dobre viditeľná postupne riadená deformácia oboch predných častí vozidla.

Napriek tomu, že išlo o iný typ nárazu a vyššiu rýchlosť ako pri testoch Euro NCAP, pri porovnaní zaťaženia posádky pri náraze sa použila rovnaká metodika hodnotenia, s akou pracuje nezávislé združenie Euro-NCAP. Na jednotlivých snímkach je vidieť, koľko bodov by bolo pripísaných na účet hodnotenia vozidiel. Za dospelých pasažierov sediacich v modeli Superb Combi by bolo dosiahnutých 98,25 % z maxima možných bodov. Pre detských pasažierov vo vozidle je to dokonca plný počet – 100 %. Hodnoty z vozidla Škoda Yeti dosahujú v prípade dospelých pasažierov výsledok 99,94 % a 93,19 % u detí.

nárazový test

Výborné výsledky preukázala aj podrobnejšia analýza vybraných meraní. Napríklad európsky predpis ECE R94 určuje maximálnu hodnotu zaťaženia hlavy cestujúceho vo vozidle 80 G. Toto zrýchlenie je pri krátkodobom pôsobení ľudský mozog schopný ustáť bez vážneho poškodenia. Hodnota nameraná na hlave figuríny vodiča vo vozidle Škoda Yeti dosahuje iba 44 % z povolenej hodnoty, teda ani nie polovičnú v porovnaní s úrovňou, ktorú určuje zákonný predpis.

V prípade stlačenia hrudníka dospelého cestujúceho platia podobné závery a nameraná hodnota sa pohybuje iba na 35,7 % povolenej hodnoty. Hodnoty povolené pre zaťaženie stehenných kostí boli len na úrovni 20 % dovoleného maxima.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda - Auto
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.