Streda, 06 október 2010
V areáli testovacieho polygónu Škoda Auto sa uskutočnil jedinečný nárazový test. Pred zrakmi odbornej verejnosti sa predvádzal čelný náraz dvoch vozidiel Škoda. Model Yeti pri rýchlosti 90 km/h čelne narazil do stojacej Škody Superb Combi. Na miestach živých pasažierov sedeli štyri testovacie figuríny, riadne pripútané a zaistené bezpečnostnými prvkami.
A výsledok zrážky? Posádky oboch vozidiel by v prípade reálneho stretu v rýchlosti 90 km/h pri správnom použití všetkých bezpečnostných prvkov vyviazli bez akýchkoľvek zranení. Taký je záver expertov tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto po spracovaní všetkých dát a po rekonštrukcii na mieste nárazu.
Uskutočniť tento nárazový test inšpirovala skutočná dopravná nehoda, ktorú analyzoval tím Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je zrejmé, že celú energiu nárazu pri rýchlosti 90 km/h absorbovala predná časť vozidiel. Priestor pre posádku zostal bez akýchkoľvek deformácií. Pri preskúmavaní záberov z vysokorýchlostných kamier je viditeľná rýchla reakcia elektronických systémov vozidla, ktoré sa starajú o aktiváciu bezpečnostných prvkov.
Skôr, ako sa dali do pohybu figuríny vo vozidle, došlo k aktivácii bezpečnostných pásov, kolenného aj čelných airbagov. Už v 45 tisícine sekundy po prvom dotyku nárazníkov, boli všetky airbagy pripravené pohltiť energiu ľudského tela. Na všetkých záberoch je dobre viditeľná postupne riadená deformácia oboch predných častí vozidla.
Napriek tomu, že išlo o iný typ nárazu a vyššiu rýchlosť ako pri testoch Euro NCAP, pri porovnaní zaťaženia posádky pri náraze sa použila rovnaká metodika hodnotenia, s akou pracuje nezávislé združenie Euro-NCAP. Na jednotlivých snímkach je vidieť, koľko bodov by bolo pripísaných na účet hodnotenia vozidiel. Za dospelých pasažierov sediacich v modeli Superb Combi by bolo dosiahnutých 98,25 % z maxima možných bodov. Pre detských pasažierov vo vozidle je to dokonca plný počet – 100 %. Hodnoty z vozidla Škoda Yeti dosahujú v prípade dospelých pasažierov výsledok 99,94 % a 93,19 % u detí.
Výborné výsledky preukázala aj podrobnejšia analýza vybraných meraní. Napríklad európsky predpis ECE R94 určuje maximálnu hodnotu zaťaženia hlavy cestujúceho vo vozidle 80 G. Toto zrýchlenie je pri krátkodobom pôsobení ľudský mozog schopný ustáť bez vážneho poškodenia. Hodnota nameraná na hlave figuríny vodiča vo vozidle Škoda Yeti dosahuje iba 44 % z povolenej hodnoty, teda ani nie polovičnú v porovnaní s úrovňou, ktorú určuje zákonný predpis.
V prípade stlačenia hrudníka dospelého cestujúceho platia podobné závery a nameraná hodnota sa pohybuje iba na 35,7 % povolenej hodnoty. Hodnoty povolené pre zaťaženie stehenných kostí boli len na úrovni 20 % dovoleného maxima.
Autor: J. GoldbergerFoto: Škoda - Auto