Štvrtok, 28 júl 2011
Na trh s ojazdenými dovezenými autami sa dostali také, ktoré poškodili záplavy. Ide najmä o autá dovezené zo zahraničia. Kupujúci by sa im mali vyhnúť, pretože vo väčšine prípadov prinášajú takto kúpené automobily doslova neprekonateľné prekážky.
S kúpou takéhoto auta súvisí aj prípad manželov z Mengusoviec, ktorí si kúpili takmer nové vozidlo. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že kúpený Citroën musia dať zošrotovať. Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa, že na Slovensko sa doviezli desiatky takýchto áut.
Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Francúzski výrobcovia ich vyradili z užívania a vylúčili aj z predaja so zámerom fyzickej likvidácie. Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili.
Prax však ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto automobilov objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.
Zoznam všetkých vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku. V prípade, ak by sa takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.
Problém je v tom, že kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 km. Stačí "čestné prehlásenie", že sa ide o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a automobil sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Autá zo zaplavených talianskych skladov však neabsolvovali po dovoze na Slovensko kontrolu originality, pretože sa k nám dostali ako nové.
Ako sa vyhnúť kúpe takéhoto problematického auta? Pred kúpou, ak má kupujúci pochybnosti, je dobré obrátiť sa na odborný servis. Alebo zájsť na stredisko kontroly originality, kde v ich informačnom systéme sa nachádza zoznam všetkých áut poškodených záplavami, ktoré mali byť zlikvidované. Iba takto sa dá vyhnúť neskorším problémom, ktoré môžu v konečnom dôsledku vyústiť aj do núteného zošrotovania kúpeného auta.
Autor: J. GoldbergerMám takéto auto, preveril som si ho v databáze Citroenu a bolo v poriadku. Úspešne som absolvoval aj kontrolu originality...takže, ako je to s tou pravdou ?