Podvody so zaplavenými autami

Štvrtok, 28 júl 2011

Na trh s ojazdenými dovezenými autami sa dostali také, ktoré poškodili záplavy. Ide najmä o autá dovezené zo zahraničia. Kupujúci by sa im mali vyhnúť, pretože vo väčšine prípadov prinášajú takto kúpené automobily doslova neprekonateľné prekážky.

zaplavené autá
Zaplavené autá výrobcovia pôvodne vyradili z užívania, napriek tomu sa s nimi kupčí

S kúpou takéhoto auta súvisí aj prípad manželov z Mengusoviec, ktorí si kúpili takmer nové vozidlo. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že kúpený Citroën musia dať zošrotovať. Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa, že na Slovensko sa doviezli desiatky takýchto áut.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Francúzski výrobcovia ich vyradili z užívania a vylúčili aj z predaja so zámerom fyzickej likvidácie. Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili.

Prax však ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto automobilov objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zoznam všetkých vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku. V prípade, ak by sa takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

Problém je v tom, že kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 km. Stačí "čestné prehlásenie", že sa ide o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a automobil sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Autá zo zaplavených talianskych skladov však neabsolvovali po dovoze na Slovensko kontrolu originality, pretože sa k nám dostali ako nové.

Ako sa vyhnúť kúpe takéhoto problematického auta? Pred kúpou, ak má kupujúci pochybnosti, je dobré obrátiť sa na odborný servis. Alebo zájsť na stredisko kontroly originality, kde v ich informačnom systéme sa nachádza zoznam všetkých áut poškodených záplavami, ktoré mali byť zlikvidované. Iba takto sa dá vyhnúť neskorším problémom, ktoré môžu v konečnom dôsledku vyústiť aj do núteného zošrotovania kúpeného auta.

Autor: J. Goldberger
Komentáre
A keď auto bolo v odbornom servise a prešlo aj kontrolou originality?
Pridal v piatok 11 novembra 2011 o 12:39
Len by som si dovolil požiadať autora článku, aby láskavo len neprevzal články od kolegov, čo je síce super uľahčenie práce, ale aby si radšej predtým, než niečo zverejní, aby si to preveril a robil si tak svoju prácu - informovať pravdivo robil dobre.
Mám takéto auto, preveril som si ho v databáze Citroenu a bolo v poriadku. Úspešne som absolvoval aj kontrolu originality...takže, ako je to s tou pravdou ?
Pridal Ľubomír v piatok 02 decembra 2011 o 14:35
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.