Štvrtok, 14 máj 2015
Prejsť na jednu nádrž viac ako dve tisíc kilometrov a dosiahnuť priemernú spotrebu len rovné dva litre pohonnej látky na sto kilometrov, to hreje pri srdci, teda tam, kde obyčajne nosíme peňaženku. Práve túto situáciu zažili v Peugeote počas pokusu, ktorý mal za cieľ dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu paliva. Pokus sa vydaril a Francúzi od značky s levom si zapisujú rekord s najnižšou spotrebou.
Nový rekord v spotrebe je zaujímavý najmä preto, že v Peugeote ho dosiahli s autom, ktoré zišlo z výrobného pásu a nebolo špeciálne upravované na nízku spotrebu. Údajne ho vyrobili na Slovensku, v továrni PSA pri Trnave. Automobil mal len balík Très Basse Consommation, čo znamená "nízka spotreba".
Model 208 bol vo verzii 1,6 BlueHDi s motorom silným 73 kW, teda rovných sto konských síl a k tomu 5stupňová prevodovka s ručným radením. Okrem úsporného balíka s aerodynamickými prvkami vrátane zadného spojlera mal "rekordný" Peugeot 208 systém stop/start a pneumatiky Michelin Energy Saver s ultranízkym valivým odporom.
Pre sériový model 208 1,6 BlueHDi udáva výrobca spotrebu 3 litre nafty na sto kilometrov. Pri nádrži s objemom 43 litrov a dodržaní udávanej spotreby by auto prešlo s týmto množstvom paliva približne 1400 kilometrov. Pri pokuse dosiahnuť rekordnú spotrebu to bolo 2152 kilometrov, čo je priemerná spotreba 2,0 l/100 km pri priemernej rýchlosti 56,6 km/h. Jazda trvala 38 hodín a jazdilo sa nepretržite na uzavretom okruhu. Zastávky boli len pri výmene jazdcov približne každé tri až štyri hodiny.
Dosiahnutú spotrebu dva litre na sto kilometrov trošku skresľuje skutočnosť, že sa jazdilo na uzavretom okruhu a nie v bežnej premávke, kde sa spomaľuje, zrýchľuje alebo na semaforoch aj zastavuje. Priemerná rýchlosť 56,6 km/h na 2152 kilometroch, ktoré auto prešlo za 38 hodín vypovedá tiež o tom, že sa nešlo príliš rýchlo, aj keď berieme do úvahy striedanie vodičov, čo priemernú rýchlosť zráža smerom dolu.
Zanedbať pri tejto jazde môžeme napríklad to, že sa zrejme nepoužila klimatizácia a niektoré ďalšie spotrebiče, ktoré v reálnej premávke spotrebu zvyšujú. Možno aj tieto dôvody viedli Francúzov k tomu, že pri rekorde dosiahnutom Peugeotom 208 1,6 BlueHDi nehovoria o svetovom rekorde, ale len o rekorde.
Nech je však tak či onak, spotreba 2,0 litra na sto kilometrov je i tak svetová.
Autor: J. GoldbergerFoto: Peugeot