Pondelok, 16 apríl 2018
Čas je neúprosný, nedá sa zastaviť. Čo bolo včera nové, to už dnes neplatí. Technický pokrok sa zastaviť nedá. Autá, ktoré ešte nedávno ohurovali fanúšikov motorizmu, dnes sú už minulosťou. Platí to aj o piatich revolučných superautách z posledných rokov, ktoré už v autosalónoch nenájdeme.
Alfa Romeo 8C – návrat talianskeho štýlu
Premiéru mal model 8C na veľtrhu Motor Show vo Frankfurte v roku 2003 a do predaja sa dostal v roku 2007. Vozidlo imponuje najmä jedinečným dizajnom karosérie, ktorý nadväzuje na vzhľad klasických modelov Alfa Romeo spred 50 rokov. Motoristický novinár Jeremy Clarkson označil 8C za "najkrajšie auto, aké kedy bolo vytvorené". Názov modelu súvisí aj s históriou, a to konkrétne modelu 6C 2500 Competizione, ktorý v roku 1950 štartoval v legendárnych pretekoch Mille Miglia. Poháňal ho motor V8 4,7 z Maserati GranTurismo. Ten premenil vozidlo na jeden z najvýkonnejších Alfa príbehov. Na trh sa dostalo spolu tisíc kusov – 500 verzii Competizione a rovnaký počet variantu Spider so odnímateľnou strechou.
Lexus LFA – prvé superauto značky Lexus
Platí to aj o prvom superaute značky Lexus, ktorým bol model LFA. Trvalo desať rokov, kým prvé superauto značky Lexus uzrelo svetlo sveta, pretože konštruktéri sa v istej chvíli rozhodli prerobiť celú karosériu a namiesto hliníka použili ľahšie kompozity. Lexus LFA nemá konštrukciu typickú pre tento typ vozidiel, pretože motor je umiestnený vpredu, a nie centrálne vzadu.
Japonská strela má pod kapotu zážihový vidlicový desaťvalcový motor s objemom 4,8 l s výkonom 412 kW/560 koní vyvinutý v spolupráci s Yamahou. Z minimálnych otáčok je schopný zvýšiť rýchlosť tak bleskovo, že otáčkomer musí byť digitálny, ručička klasického by nestihla zareagovať. Z výrobnej linky zišlo len 500 kusov tohto unikátu. Japonci začali s výrobou LFA v roku 2010 a o dva roky neskôr ju ukončili.
Ferrari 458 Italia – rozlúčka s manuálom
V roku 1999 predstavila automobilka Ferrari na ženevskom autosalóne model 360 Modena, jedno z najpredávanejších Ferrari v dejinách firmy. O päť rokov neskôr sa na trh dostal jeho nástupca Ferrari F430. Model 458 pokračoval v tejto línii. Jeho názov, podobne ako v prípade predchodcov, odkazuje na technické údaje týkajúce sa motora – objem 4,5 litra a systém V8. Motor s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 425 kW/570 koní bol umiestnený vzadu v strede za chrbtom škoféra a spolujazdca. Z ponuky sa vytratila manuálna prevodovka. Model sa tak stal prvým Ferrari vyrábaným vo veľkej sérii, ktorý bol dostupný výlučne s automatickou prevodovkou.
Lamborghini Gallardo – spasiteľ značky s býkom
Pre Lamborghini boli 80. a 90. roky minulého tisícročia náročné. Talianska značka sa ocitla v kríze. Spása prišla začiatkom tohto storočia vďaka dvom autám - Murcielago a Gallardo. Najmä druhý model, menší, dostupný s centrálne umiestneným desaťvalcovým motorom V10 s výkonom od 500 do 562 koní sa stal skutočným bestsellerom. Počas desiatich rokov jeho výroby predaj prekročil 14-tisíc kusov, čo je v histórii značky rekord. V roku 2014 fanúšikov značky potešil nástupca Lamborghini Gallardo – Huracan.
McLaren MP4-12C – vlastnou cestou
Znamenal prelom v dejinách britskej motorizácie. Bolo to prvé auto vyvinuté a vyrobené výlučne v dielni McLaren so sídlom v anglickom meste Woking. McLaren už predtým vypustil na trh cestné vozidlá, ale legendárny model F1 jazdil s motorom z BMW, zatiaľ čo motor pre SLR McLaren vyvinuli s Mercedesom. V modeli MP4-12C P konštruktéri Mc Larenu použili vlastný motor V8 s objemom 3,8 litra s dvoma turbodúchadlami. Karoséria pripomína pretekárske auto, napokon za vzor jej poslúžil monokok z formuly 1 a zhotovili ju z karbónu. Model vyrábali v rokoch 2011 - 2014.