Piatok, 06 apríl 2012
Po víťazstve v európskej ankete Automobil roku 2012 si elektromobil Opel Ampera pripísal ďalší výrazný triumf, keď francúzska posádka Bernard Darniche /Joseph Lambert zvíťazila v 13. ročníku súťaže International Monte Carlo Rally. Zvláštnosťou tejto rallye v mieste legendárnej automobilovej súťaže bolo to, že tentoraz tu nesúťažili superrýchle WRC, ale elektromobily a automobily s alternatívnymi pohonmi.
Štyri Ampery sa v konkurencii asi 130 ďalších súťažných automobilov vyše tridsiatich značiek, okrem iných napríklad modelov Renault Fluence Z.E., Tesla Roadster, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion a ďalších presadili v prvej desiatke.
"Víťazstvo Ampery v tejto náročnej súťaži znovu preukázalo jej skvelé parametre, jazdné vlastnosti, spoľahlivosť i úspornosť," hovorí Enno Fuchs, riaditeľ Opelu zodpovedný za E-mobilitu. "Opel tak potvrdil svoju rolu lídra na poli alternatívnych pohonov."
Rallye Monte Carlo Des Énergies Nouvelles, ako znie oficiálny názov súťaže organizovanej automotoklubom Monte Carla, sa konala už po trinástykrát. Ide o najstarší a najrešpektovanejší športový podnik určený pre vozidlá s alternatívnymi pohonmi.
Posádky odštartovali z miest Annecy-le-Vieux, Clermont Ferrand a Lugana na etapu dlhú 550 kilometrov s cieľom v Monaku. Druhý deň absolvoval 272 km dlhú etapu, ktorá viedla cez Monako po trase pôvodnej Rallye Monte Carlo do francúzskych Álp. Okrem pravidelnej jazdy sa dôraz kládol na spotrebu. Na základe prepočtu hmotností vozidiel, emisií CO2, spotreby paliva a jeho energetickej účinnosti boli organizátori schopní objektívne porovnať spotreby súťažných vozidiel a určiť tak výsledné poradie.
"Sofistikované technológie Ampery oslávili úspech," hodnotí Joseph Lambert, spolujazdec víťaznej posádky s pilotom Bernhardom Darniche. Darniche triumfoval v legendárnej Rallye Monte Carlo v roku 1979 a viac ako desaťkrát zvíťazil vo vyhlásenej etape na Col de Turini.
Opel Ampera je prvým sériovým elektromobilom, ktorého akčný rádius nie je limitovaný kapacitou batérií. Amperu poháňa elektromotor s výkonom 150 koní, ktorému dodávajú energiu lithio-iónové akumulátory s kapacitou 16 kWh. Len na energiu z batérií, teda bez emisií, môže prejť Ampera až 80 km. Po vyčerpaní akumulátorov sa spustí palubný generátor poháňaný malým spaľovacím motorom, ktorý zásobuje trakčný elektromotor. Akčný rádius Ampery tak na jedno nabitie a jednu nádrž benzínu pre motor generátorov dosahuje viac ako 500 kilometrov.
Krútiaci moment 370 Nm trakčného elektromotora je k dispozícií prakticky od nulových otáčok. S ním dokáže Ampera zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a vyvinúť maximálnu rýchlosť 161 km/h.
Opel eviduje v Európe na model Ampera už viac ako 7000 záväzných objednávok. V ponuke je aj v ČR a na Slovensku. V ČR má Ampera cenu 1 080 000 českých korún, na Slovensku 44 500 eur.
Autor: J. GoldbergerFoto: Opel