Štvrtok, 01 november 2012
Od 1. novembra tohto roku začne na Slovensku platiť nariadenie Európskej únie o označovaní pneumatík. Nové štítky pri pneumatikách budú pomocou zrozumiteľných piktogramov informovať o ich vlastnostiach na základe troch parametrov - o palivovej úspornosti, priľnavosti pneumatiky na mokrom povrchu a vonkajšej hlučnosti, čím sa zvýši informovanosť spotrebiteľa pri rozhodovaní o kúpe pneumatík.
Pneumatiky sa budú deliť do tried od A (najlepšie) po G (najhoršie) podobne ako sa označujú na energetických štítkoch niektoré elektrické spotrebiče. Ak berieme do úvahy, že na spotrebe paliva motorového vozidla sa pneumatiky podieľajú dvadsiatimi až tridsiatimi percentami, potom pneumatika zaradená v energetickej úspornosti do triedy A môže ušetriť ročne na palive v porovnaní s menej úspornými vraj okolo 100 eur, takže počas svojej životnosti to môže byť celkom slušná suma.
Približne v tomto duchu sa nesú aj výsledky štúdie Technickej univerzity v Mníchove, ktorý si dala vypracovať spoločnosť LANXESS, vedúci svetový výrobca syntetického kaučuku. Podľa nej je tzv. zelený výnos z vysoko kvalitných pneumatík s nízkym valivým odporom značný. Investícia motoristov do takýchto pneumatík sa vráti omnoho rýchlejšie ako napríklad investícia do automatických systémov štart stop alebo hybridných pohonov, najmä vďaka ich nízkej spotrebe paliva a nízkym dodatočným nákladom. Prechodom na zelené pneumatiky dosiahnu motoristi taktiež vyššie zníženie emisií CO2než u ostatných "zelených investícií".
Impulzom pre vedeckú štúdiu bolo zavedenie povinnosti označovať nové pneumatiky informačným štítkom EÚ od 1. novembra 2012. Charakteristický štítok hodnotí všetky nové pneumatiky, ktoré schádzajú z výrobnej linky, a to v oblastiach valivého odporu (spotreba paliva) a priľnavosti na mokrej vozovke (bezpečnosť) na stupnici od A (najlepšie) do G (najhoršie). Ďalšou je informácia, ktorá sa týka hladiny hluku pri odvaľovaní. Zelené pneumatiky sú tie, ktoré majú na štítku EÚ mimoriadne dobré známky.
Vozidlo, ktoré spotrebuje šesť litrov paliva na 100 kilometrov a prejde za rok 12 500 kilometrov, môže pri cene paliva 1,40 eur za liter ušetriť približne 100 eur za rok vďaka zeleným pneumatikám. Automatické systémy Stop/Štart znižujú spotrebu paliva približne v rovnakej miere, približne o šesť percent, ale obstaranie a montáž tejto techniky je omnoho drahšia ako prechod na zelené pneumatiky. Zvýšené náklady na kvalitné pneumatiky sa preto vrátia rýchlejšie. Zelené pneumatiky sa zaplatia približne po 20 tisíc kilometroch, zatiaľ čo automatické systémy Stop/Štart potrebujú na to okolo 60 tisíc kilometrov.
Aká suma sa dá ušetriť používaním zelených pneumatík rieši kalkulátor úspor paliva od chemického koncernu LANXESS. Kalkulátor vypočíta, koľko paliva možno ušetriť a aké je zníženie emisií CO2 používaním zelených pneumatík. Pre výpočet je potrebné uviesť počet ročne najazdených kilometrov, spotrebu paliva vozidla a cenu paliva. Program vyvinula Technická univerzita v Mníchove a kalkulátor testovala a certifikovala spoločnosť TÜV Rheinland. Softvér je k dispozícii ako bezplatná aplikácia v App Store alebo ako internetová verzia a verzia pre mobilné telefóny na adrese www.app.green-mobility.com.
Autor: janGold