Streda, 25 február 2009
Nissan GT-R získal v ankete časopisu What Car? titul Športové auto roku 2009. Model GT-R, o ktorom jeho výrobca hovorí ako o superaute na každý deň, porazil v hlasovaní Ferrari 430 Scuderia i Audi R8.
Ocenenie, ktoré sa dostalo tomuto japonskému superšportu jednoznačne vypovedá o postavení, ktoré si Nissan GT-R vybojoval medzi najvýkonnejšími, najrýchlejšími a najemotívnejšími automobilmi tejto planéty. Už samotný fakt, že Japonci ho postavili proti Porsche 911 Turbo, svedčí o jeho supervýkonoch. Skutočnosť, že sa dokáže vyrovnať výkonom tohto Porsche, je minimálne ohromujúca. Nissan GT-R okrem vysokého výkonu ponúka aj isté ovládanie a umožňuje rýchlu a svižnú jazdu prakticky každému, kto si sadne za jeho volant.
Na vyhodnotení Športového auta roka 2009 sa mu dostalo aj takéhoto ohodnotenia: Nissan GT-R dáva aj priemerným vodičom pocit výnimočnosti, a výnimočným vodičom pocit naplnenia limitov. To je jeden z dôvodov, prečo práve GT-R získal prestížny titul. Niet pochýb o tom, že GT-R je jedným z tých okúzľujúcim a najvzrušujúcejších superautomobilov, aké sa dajú kúpiť.
Pod nápadnou karosériou sa skrýva jedinečná hnacia sústava, ktorá zahŕňa ručne montovaný 3,8-litrový motor V6 s dvoma turbodúchadlami s výkonom 480 koní pri 6400 otáčkach a maximálnym krútiacim momentom 588 Nm pri 3200 až 5200 otáčkach (posledné vylepšenia pre európsky trh zahŕňajú zvýšenie výkonu o 5 k, štandardné obutie má pneumatiky Dunlop SP Sport 600 DSST, ráfiky z ľahkých zliatin Gun Metal RAYS vo farbe delovej zliatiny a čierne pre edíciu Black). S týmto výkonom je GT-R schopné ísť až 307 km/h a zvládnuť stovku (presnejšie z 0 na 96 km/hod) za 3,5 sekundy.
K týmto výkonom pomáha Nissanu GT-R aj nízky koeficient aerodynamického odporu cx = 0,27. Prenos výkonu má na starosti jedinečná šesťstupňová dvojspojková prevodovka v usporiadaní transaxle umiestnená pre zadnou nápravou a vyspelý systém pohonu všetkých kolies s radením páčkami pod volantom. Podporou je súbor sofistikovaných elektronických systémov navrhnutý tak, aby minimalizoval zásahy do pôžitku z jazdy.
Superšport Nissan GT-R má výkon na rozdávanie, pričom GT-R nemá typické nevýhody, ktoré sú spájané so superšportovými autami. S cenou začínajúcou na sume 56 795 anglických libier (v prepočte 64 687 eur, resp. 1 948 750 Sk) má GT-R navyše tú vzácnu vlastnosť, že je športovým autom, ktoré ponúka svoju praktickosť na každý deň.
Na európske trhy sa prvé dodávky nového Nissanu GT-R uskutočnia v apríli tohto roku.
Autor: J. GoldbergerFoto: Nissan