Streda, 10 apríl 2019
Zväz automobilového priemyslu SR zorganizoval v priestoroch X-Bionics Sphere v Šamoríne stretnutie, na ktorom sa hovorilo najmä o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Tiež o tom, či je perspektívnejšia elektromobilita s akumulátormi alebo autá na vodíkový pohon. Podujatia sa zúčastnili uznávaní zahraniční experti, ktorí prišli do Šamorína na kongres krajín V4 rokovať o budúcnosti automobilizmu nielen vo svojich krajinách, ale aj v Európe.
Automobilový priemysel čakajú významné zmeny. Jednou z najzávažnejších je potreba znižovania emisií a nárast alternatívnych pohonov. Ďalšou podpora rozvoja elektromobilov na batérie či na vodíkový pohon. Budúcnosť môže ovplyvniť aj prechod na iné formy mobility. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potrebné o nových trendoch diskutovať už dnes a koordinovať spoluprácu v rámci krajín V4. Aj preto piaty ročník prestížnej medzinárodnej automotive konferencie Newmatec 2019 spojil odbornú diskusiu s názormi zástupcov hospodárskych rezortov krajín V4.
Potreba väčšej spolupráce v našom regióne bola dôvodom vzniku myšlienky sústrediť odborníkov pôsobiacich v oblasti výroby automobilov a komponentov do jedného výnimočného podujatia. Na to práve konferencia Newmatec poskytla príležitosť na aktívny networking, ktorému bola vyhradená viac ako tretina programového času konferencie.
Piaty ročník medzinárodnej odbornej konferencie Newmatec v Šamoríne prebiehal pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Punc jej dal ministra hospodárstva Peter Žiga. Významná bola tiež účasť štátnych tajomníkov ministerstiev zodpovedných za hospodársku politiku a priemysel krajín V4 a viac ako 300 hostí stredného a vyššieho manažmentu a odborníkov autopriemyslu z rôznych krajín.
Súčasťou podujatia Newmatec bola aj tlačová konferencia s čelnými zástupcami automobilového priemyslu krajín V4. Domáce Slovensko zastupoval prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, Českú republiku Martin Hrdliča, vedúci vývoja podvozkov a agregátov automobilky Škoda, diskutovali aj Carlos Navas, riaditeľ pre stratégiu vodíkových pohonov a Thomas Schmidt, prevádzkový riaditeľ Hyundai Motor Europe. Na otázky novinárov odznelo od nich viacero zaujímavých postrehov.
Český zástupca M. Hrdlička spomenul napríklad fakt, že jeden morský tanker vypustí ročne do vzduchu toľko škodlivín ako 60 miliónov áut. Hovoril tiež o uhlíkovej stope, ktorá sa hromadí z exhalátov v tele človeka od kolísky po hrob. Prezident ZAP-u A. Matušek spomenul pomalý nárast elektrických bezemisných áut na Slovensku, tiež slabú podporu štátu pri ich zavádzaní, a fakt, že z 1600 len 800 dostane pri kúpe podporu.
Thomas Schmidt upozornil, že ak by v Nemecku bola čo len jedna tretina áut na elektrický pohon, v noci by v celom Nemecku bola tma. Dozvedeli sme tiež, že Hyundai už budúci rok bude elektrické autá vyrábať aj v Európe. Carlos Navas hovoril o problematike pohonu na vodíkové palivové články.
Čerešničkou na torte bola pre prítomných novinárov skúšobná jazda s elektrickým Hyundaiom Nexo a Toyotou Mirai s vodíkom pohonom.
Autor: J. Goldberger