Newmatec 2019: O nových trendoch v automobilovom priemysle

Streda, 10 apríl 2019

Zväz automobilového priemyslu SR zorganizoval v priestoroch X-Bionics Sphere v Šamoríne stretnutie, na ktorom sa hovorilo najmä o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Tiež o tom, či je perspektívnejšia elektromobilita s akumulátormi alebo autá na vodíkový pohon. Podujatia sa zúčastnili uznávaní zahraniční experti, ktorí prišli do Šamorína na kongres krajín V4 rokovať o budúcnosti automobilizmu nielen vo svojich krajinách, ale aj v Európe.

1 Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon pripravená na skúšobné jazdy v Šamoríne

Automobilový priemysel čakajú významné zmeny. Jednou z najzávažnejších je potreba znižovania emisií a nárast alternatívnych pohonov. Ďalšou podpora rozvoja elektromobilov na batérie či na vodíkový pohon. Budúcnosť môže ovplyvniť aj prechod na iné formy mobility. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potrebné o nových trendoch diskutovať už dnes a koordinovať spoluprácu v rámci krajín V4. Aj preto piaty ročník prestížnej medzinárodnej automotive konferencie Newmatec 2019 spojil odbornú diskusiu s názormi zástupcov hospodárskych rezortov krajín V4.

Potreba väčšej spolupráce v našom regióne bola dôvodom vzniku myšlienky sústrediť odborníkov pôsobiacich v oblasti výroby automobilov a komponentov do jedného výnimočného podujatia. Na to práve konferencia Newmatec poskytla príležitosť na aktívny networking, ktorému bola vyhradená viac ako tretina programového času konferencie.

Piaty ročník medzinárodnej odbornej konferencie Newmatec v Šamoríne prebiehal pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Punc jej dal ministra hospodárstva Peter Žiga. Významná bola tiež účasť štátnych tajomníkov ministerstiev zodpovedných za hospodársku politiku a priemysel krajín V4 a viac ako 300 hostí stredného a vyššieho manažmentu a odborníkov autopriemyslu z rôznych krajín.

Súčasťou podujatia Newmatec bola aj tlačová konferencia s čelnými zástupcami automobilového priemyslu krajín V4. Domáce Slovensko zastupoval prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, Českú republiku Martin Hrdliča, vedúci vývoja podvozkov a agregátov automobilky Škoda, diskutovali aj Carlos Navas, riaditeľ pre stratégiu vodíkových pohonov a Thomas Schmidt, prevádzkový riaditeľ Hyundai Motor Europe. Na otázky novinárov odznelo od nich viacero zaujímavých postrehov.

Český zástupca M. Hrdlička spomenul napríklad fakt, že jeden morský tanker vypustí ročne do vzduchu toľko škodlivín ako 60 miliónov áut. Hovoril tiež o uhlíkovej stope, ktorá sa hromadí z exhalátov v tele človeka od kolísky po hrob. Prezident ZAP-u A. Matušek spomenul pomalý nárast elektrických bezemisných áut na Slovensku, tiež slabú podporu štátu pri ich zavádzaní, a fakt, že z 1600 len 800 dostane pri kúpe podporu.

Thomas Schmidt upozornil, že ak by v Nemecku bola čo len jedna tretina áut na elektrický pohon, v noci by v celom Nemecku bola tma. Dozvedeli sme tiež, že Hyundai už budúci rok bude elektrické autá vyrábať aj v Európe. Carlos Navas hovoril o problematike pohonu na vodíkové palivové články.

Čerešničkou na torte bola pre prítomných novinárov skúšobná jazda s elektrickým Hyundaiom Nexo a Toyotou Mirai s vodíkom pohonom.

1 Toyota Mirai 2 Hyundai Nexo 3 Hyundai Nexo
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.