Sobota, 12 október 2019
Moderný dizajn a technologický vzor s airbagom, optimalizovanou aerodynamikou a konzekventne zníženou hmotnosťou: toto všetko reprezentoval Mercedes-Benz triedy S radu 126, ktorý má v rodnom liste zapísaný rok 1979.
Pred 40 rokmi, v septembri 1979, predstavil mercedes na autosalóne vo Frankfurte model triedy S. V súčasnosti sú sedany vyššej triedy, ako aj kupé tohto konštrukčného radu vyrobené od roku 1981, obľúbené youngtimery tejto značky. Vyhľadávané vozidlo je práve k dispozícii v obchode s vozidlami All Time Stars Mercedes-Benz Classic.
Mercedes-Benz triedy S bol v roku 1979 novou generáciou sedanov vyššej triedy. Modelový rad najprv zahŕňal sedem verzií. Na výber boli štyri motory, od 2,8-litrového šesťvalca (115 kW/156 k) po 5,0-litrový V8 so vstrekovaním benzínu (176 kW/240 k), ako aj dva varianty karosérie – okrem normálnej verzie aj predĺžený variant, ktorý sa pri sedanoch vyššej triedy ponúkal počas dvoch generácií. Zväčšenie rázvoru kolies o 140 milimetrov prispelo k zväčšeniu priestoru v oblasti zadných sedadiel a zväčšeniu šírky na nastupovanie v priestore zadných bočných dverí.
Svojím vzhľadom trieda S radu 126 najprv pre mnohých odborníkov pôsobila triezvo a jednoducho. Avšak čoskoro sa jej dizajn prejavil ako pokrokový. Aj vďaka tomu si tento konštrukčný rad zachoval status nadčasového a obľúbeného youngtimera.
Charakteristické dizajnové prvky sa prejavili "od pása nadol". Prvýkrát na aute Mercedes-Benz sa nepoužili klasické nárazníky, ale nárazníky s veľkými rozmermi a plastovým povrchom. Vizuálne prepojenie spojlera predného a zadného nárazníka vytvárali široké bočné ochranné lišty z plastu medzi výrezmi pre kolesá vo výške nárazníkov.
Oba osemvalcové motory predchádzajúceho konštrukčného radu 116 nahradili prepracované agregáty. Motor s objemom 5,0 litra nahradil 4,5-litrový s blokom zo sivej liatiny a 3,8-litrový z ľahkej zliatiny vznikol z verzie 3,5-litrového motora V8 s blokom, tiež zo sivej liatiny. Nové motory V8 mali vyšší výkon a zároveň nižšiu hmotnosť, čo sa prejavilo nižšou spotrebou. Bez zmeny zostali verzie 2,8-litrového šesťvalca s karburátorom a so vstrekovaním paliva. Pre americký trh bola v ponuke aj dieselová verzia.
Konštrukčný rad 126 je prvý sériový Mercedes-Benz vyvíjaný so zreteľom na aerodynamiku. S hodnotou cw 0,36 obsadil vrcholovú pozíciu vo svojom segmente. Po prvý raz sa použil airbag vodiča a v roku 1988 aj airbag spolujazdca.
Do roku 1991, počas dvanástich rokov výroby, opustilo výrobné haly v Sindelfingene spolu 818 036 sedanov radu 126. Okrem toho sa vyrobilo 74 060 modelov kupé SEC (C 126). Konštrukčný rad 126 je najúspešnejším konštrukčným radom vyššej triedy v histórii automobilky.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mercedes-Benz