Mercedes-Benz S: Pripomenutie priekopníka

Sobota, 12 október 2019

Moderný dizajn a technologický vzor s airbagom, optimalizovanou aerodynamikou a konzekventne zníženou hmotnosťou: toto všetko reprezentoval Mercedes-Benz triedy S radu 126, ktorý má v rodnom liste zapísaný rok 1979.

1-Mercedes-Benz-126
Mercedes-Benz triedy S 126 – najúspešnejší rad vyššej triedy v histórii značky

Pred 40 rokmi, v septembri 1979, predstavil mercedes na autosalóne vo Frankfurte model triedy S. V súčasnosti sú sedany vyššej triedy, ako aj kupé tohto konštrukčného radu vyrobené od roku 1981, obľúbené youngtimery tejto značky. Vyhľadávané vozidlo je práve k dispozícii v obchode s vozidlami All Time Stars Mercedes-Benz Classic.

Mercedes-Benz triedy S bol v roku 1979 novou generáciou sedanov vyššej triedy. Modelový rad najprv zahŕňal sedem verzií. Na výber boli štyri motory, od 2,8-litrového šesťvalca (115 kW/156 k) po 5,0-litrový V8 so vstrekovaním benzínu (176 kW/240 k), ako aj dva varianty karosérie – okrem normálnej verzie aj predĺžený variant, ktorý sa pri sedanoch vyššej triedy ponúkal počas dvoch generácií. Zväčšenie rázvoru kolies o 140 milimetrov prispelo k zväčšeniu priestoru v oblasti zadných sedadiel a zväčšeniu šírky na nastupovanie v priestore zadných bočných dverí.

2-Mercedes-Benz-126
Moderná palubná doska so stredovou konzolou a po prvý raz s airbagom vodiča

Svojím vzhľadom trieda S radu 126 najprv pre mnohých odborníkov pôsobila triezvo a jednoducho. Avšak čoskoro sa jej dizajn prejavil ako pokrokový. Aj vďaka tomu si tento konštrukčný rad zachoval status nadčasového a obľúbeného youngtimera.

Charakteristické dizajnové prvky sa prejavili "od pása nadol". Prvýkrát na aute Mercedes-Benz sa nepoužili klasické nárazníky, ale nárazníky s veľkými rozmermi a plastovým povrchom. Vizuálne prepojenie spojlera predného a zadného nárazníka vytvárali široké bočné ochranné lišty z plastu medzi výrezmi pre kolesá vo výške nárazníkov.

Oba osemvalcové motory predchádzajúceho konštrukčného radu 116 nahradili prepracované agregáty. Motor s objemom 5,0 litra nahradil 4,5-litrový s blokom zo sivej liatiny a 3,8-litrový z ľahkej zliatiny vznikol z verzie 3,5-litrového motora V8 s blokom, tiež zo sivej liatiny. Nové motory V8 mali vyšší výkon a zároveň nižšiu hmotnosť, čo sa prejavilo nižšou spotrebou. Bez zmeny zostali verzie 2,8-litrového šesťvalca s karburátorom a so vstrekovaním paliva. Pre americký trh bola v ponuke aj dieselová verzia.

3-Mercedes-Benz-126
Prvýkrát Mercedes-Benz použil rozmerné nárazníky s plastový povrchom

Konštrukčný rad 126 je prvý sériový Mercedes-Benz vyvíjaný so zreteľom na aerodynamiku. S hodnotou cw 0,36 obsadil vrcholovú pozíciu vo svojom segmente. Po prvý raz sa použil airbag vodiča a v roku 1988 aj airbag spolujazdca.

Do roku 1991, počas dvanástich rokov výroby, opustilo výrobné haly v Sindelfingene spolu 818 036 sedanov radu 126. Okrem toho sa vyrobilo 74 060 modelov kupé SEC (C 126). Konštrukčný rad 126 je najúspešnejším konštrukčným radom vyššej triedy v histórii automobilky.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5