Menej známe i neznáme modely a koncepty Lexus

Streda, 28 október 2020

V produkcii automobilky Lexus vznikli modely a koncepty, ktoré len málokto pozná. Niektoré si teraz pripomeňme. Aj keď sú fakticky neznáme, vznikli alebo vznikali preto, aby niesli logo Lexus.

1-lexus-lfa-spyder

Lexus LFA Spyder

Superšportiak LFA je jedným z najslávnejších modelov značky Lexus. Mnohí fanúšikovia automobilov si určite pamätajú aj na koncept LF-A Roadster, ktorý sa však napokon nedostal do sériovej produkcie. Ale každý vie, že v skutočnosti vytvorili iba jediný exemplár modelu LFA s otvorenou karosériou. LFA Spyder bol nekompromisný automobil. Strechu nedostal dokonca ani v podobe ľahkej plátenej.

Okrem zmenenej konštrukcie karosérie sa auto prakticky ničím nelíšilo od ostatných exemplárov japonského superauta. Pod jeho kapotou pracoval motor V10 4,8 s výkonom 560 k a s impozantným zvukom. Model Lexus LFA Spyder síce nebolo možné stretnúť na cestách, ale detailne si ho môžeme prezrieť v jednej epizóde motoristického programu Jay Leno's Garage.

Lexus Landau

Koncept Lexus Landau predstavili v roku 1994 a vyvolal mimoriadny záujem. V tom čase bolo v ponuke prémiových značiek ťažké nájsť hatchback segmentu C, trh ovládali klasické sedany. Koncept priťahoval pozornosť originálnou konštrukciou. Auto bolo postavené na platforme prvej generácie modelu GS 300. Landau však bol od Lexusu GS kratší o 60 cm a vyšší o 5 cm.

2-lexus-landau-concept

Koncept mal päťdverovú karosériu. Podobne ako karoséria GS a sesterskej Toyoty Aristo bol jej look dielom renomovaného štúdia Italdesign Giugiaro. Čo bolo pre kompaktný hatchback netypické, bol veľký motor V8 s objemom 4,0 litra s výkonom 249 k. Automobil mal automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies. To bola ďalšia vlastnosť, ktorú aj dnes ťažko nájsť v segmente C.

Lexus IS 430

Výnimočným vozidlom značky Lexus bol aj IS 430, ktorý vytvorilili špeciálne na tuningovú výstavu SEMA v roku 2003. I keď auto na prvý pohľad pripomínalo len mierne modifikovaný sedan IS, zmeny boli v skutočnosti omnoho podstatnejšie. Pod kapotu sa totiž dostal 4,3-litrový motor V8 3UZ-FE transplantovaný z väčšieho modelu GS. Mal výkon 340 koní, bol spojený s ľahkým zotrvačníkom a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou Getraga, ktorá prenášala pohon na zadné kolesá.

3-lexus-is-430

Vozidlo zdieľalo s Lexusom GS diferenciál a iné komponenty prevodovky, aj niektoré časti pruženia. Mechanici z dielne Rod Millen Special Vehicles, poverení úpravou auta, pridali aj elektronicky regulované tlmiče a výkonné brzdy Brembo. Lexus IS 430 bol špeciálnym predvádzacím automobilom, ale pre mnohých je predchodcom neskôr sériovo vyrábaného sedanu IS F. Bol de facto modelom, ktorý odštartoval líniu športových automobilov japonskej značky s písmenom F.

Lexus FLV

Koncept FLV ukázali Toyota a Lexus v polovici 90. rokov. Automobil spočiatku debutoval s logom Toyoty na veľtrhu Tokyo Motor Show 1995. Neskôr sa ako Lexus predstavil v USA na North American International Auto Show 1996. Táto stratégia vyplývala z toho, že značka Lexus až do roku do 2005 na japonskom trhu oficiálne neexistovala. Koncept však dobre zapadal práve do imidžu značky Lexus. Jeho trojpísmenový názov bol skratkou slov Future Luxury Vehicle a znamenal luxusné vozidlo budúcnosti.

4-toyota-flv

Auto malo oválnu siluetu a pripomínalo spojenie minivanu a športového kombi. Inžinieri, ktorí navrhovali model FLV, sa sústredili na veľkorysý priestor vo vnútri vozidla a na pohodlie cestujúcich. Sedadlá navrhli tak, aby spolujazdci sedeli v prirodzenej a pohodlnej polohe.

Tvorcovia venovali maximálnu pozornosť tiež komfortu nastupovania a vystupovania. Auto ponúkalo veľa priestoru na nohy a nad hlavami. Interiér sa premietol do veľkých rozmerov konceptu, ktorého dĺžka bola takmer 4,8 m. FLV bol impozantný aj vybavením. Na centrálnom displeji bolo možné po pripojení telefónu dokonca aj čítať maily. I keď vozidlo vyzeralo ako pripravené na výrobu, Lexus FLV sa do ponuky nikdy nedostal.

Lexus HS 250h

Automobilom, ktorý sa napokon dostal do predaja, bol Lexus HS. Auto sa predávalo v Japonsku a v Spojených štátoch, ale do Európy sa nikdy oficiálne nedostalo. Model HS 250h debutoval v roku 2009 na veľtrhu Auto Show v Detroite.

5-lexus-hs250h

Sedan Lexusu mal byť luxusným bratom Toyoty Prius, ktorá sa v tom čase tešila veľkému záujmu medzi americkými hviezdami. Auto bolo v ponuke výlučne s hybridným pohonom. Bol to prvý automobil v histórii japonskej značky ponúkaný výhradne v tomto variante.

Lexus HS 250h poháňala kombinácia zážihového a elektrického systému s celkovým výkonom 190 k. Pod jeho kapotou pracoval štvorvalcový motor 2AZ-FXE s objemom 2,4 litra. Pohonný systém bol veľmi podobný tomu, ktorý sa dostal do prvej hybridnej Toyoty Camry. Dizajn automobilu však vycházal z platformy Toyoty Avensis.

Okrem hybridného pohonu s úsporou paliva mal Lexus aj interiér z prevažne recyklovateľných materiálov. Názov HS pochádzal zo slov Harmonious Sedan a znamenal harmonický sedan. Model vyrábali do roku 2018, vozidlo bolo najdlhšie dostupné na japonskom trhu. Jeho miesto v ponuke Lexusu neskôr nahradil sedanom ES v hybridnej verzii.

(lex-gold)
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.