Mallorca: Za málo peňazí otrasná muzika

Sobota, 03 november 2012

Väčšina turistov zo Slovenska pozná z Mallorky len okolie svojho hotela – málokto využije fakultatívny výlet, aby sa porozhliadal aj po odľahlejších častiach ostrova. Škoda. Naozaj je tu čo obdivovať – a najlepším (zároveň i najefektívnejším) spôsobom, ako to urobiť, je požičať si auto.

V úžlabinách sa dve autá neobídu
V úžľabinách medzi skalami mallorských masívov sa miestami dve autá len ťažko obídu

Mallorské cesty, to je osobitná kapitola – pred nimi naozaj klobúk dolu. Až na výnimky, nestretnete sa tu s výtlkmi, nenaďabíte na jedinú nerovnosť či jamu. I jazda lacným autom s tvrdým pružením pripomína "plávanie" luxusnej limuzíny. Jedným slovom, tunajší cestári si zaslúžia pochvalu.

Nie je ťažké precestovať krížom-krážom aj celý ostrov – Mallorku možno prejsť za jeden-dva dni. Keďže z jedného konca na druhý nemeria ani sto kilometrov, môže sa aj to zdať veľa, no zdržia vás prinajmenšom dve veci. Pravdepodobne zastavíte aj tam, kde ste to pôvodne neplánovali, pretože výhľad, či nejaká z množstva zaujímavostí, vás k tomu prinúti. Druhým dôvodom je prekonávanie obrovských prevýšení – asfaltka je často vysekaná do kolmého svahu a vinie sa natoľko nebezpečne, že vaša rýchlosť neprekročí ani dvadsiatku.

Odborníkov na budovanie ciest nemuseli Mallorčania hľadať v zahraničí, aj keď meno inžiniera Antoni Pariettiho znie skôr taliansky. Spod Apenín pochádzali jeho predkovia, a tak nie je náhoda, že riešenia, ku ktorým dospel, v mnohom pripomínajú dolomitské serpentíny. Jedna z nich prekoná všetky vaše očakávania – vytvára slučku s uhlom 270 stupňov, takže po pár sekundách doslova podídete úsek, ktorým ste prechádzali pred chvíľkou. Miesto dostalo príznačný názov "kravatový uzol." Cesta MA-10, križujúca najvyššie pohorie Tramuntana, zdoláva výškový rozdiel osemsto metrov a koľko je na nej zákrut, som naozaj nemal čas počítať.

Parietti sa na jej projektovanie a výstavbu pripravoval návrhom iného, podobne odvážneho diela – cesty Carretera de Formentor, ktorá vedie k najsevernejšiemu miestu ostrova, mysu Formentor. Končí sa až pri majáku – tento bod sa nazýva Finisterre, čiže koniec sveta. Ak prídete až sem, isto sa nebudete čudovať, prečo mu domáci za projekt tejto cesty postavili honosný pomník.

V roku 902 Mallorku obsadili Mauri – tí sa tu zdržali celé dve storočia a po sebe zanechali nezmazateľné stopy. Osobne som presvedčený, že aj v povahe a obchodnom talente dnešných obyvateľov, ktorí skutočne v mnohom pripomínajú Arabov. Prejavuje sa to, napríklad, pri požičiavaní auta.

Reklamy všade tvrdia, že vám ho požičajú na celý deň, no ako sa ukáže, ten nemá ani dvanásť hodín. Vozidlo môžete používať od ôsmej rána do ôsmej večer, ale ani to nie je reálne. "Ofis", kde spíšete zmluvu, otvárajú až o pol deviatej, v skutočnosti však vtedy len odomknú bránu. Kým všetko spíšu, kým zaplatíte, prídete do požičovne a ktosi si vás všimne, môže byť už aj desať.

Tak isto je to s benzínom – všade inde vám požičajú auto s plnou nádržou a vy ho vrátite s rovnakým množstvom paliva. Ale na Mallorke platí chytrácky systém: V nádrži dostanete len liter benzínu, sotva s ním zájdete k čerpadlu. Samozrejme, že natankujete viac ako budete potrebovať - nik predsa neriskuje, že ostane trčať kdesi v serpentínach. Len čo vrátite vozidlo naspäť, prvé, čo techanik urobí je, že vyčerpá z nádrže všetok benzín a ponechá ho tam opäť len liter.

Chcel som sa vyhnúť aspoň prvému problému, a tak som (po veľkom presviedčaní) zmluvu uzavrel ešte večer. Ráno som už pred ôsmou postával pred požičovňou. Najprv mi nechcel veriť mechanik – zavolal majiteľa. Ten otrčil zmluvu proti slnku, či nie je falšovaná, no aj tak pre istotu telefonoval ženskej z "ofisu." Keď mi napokon podával kľúče, pokrútil hlavou - tak zavčasu vraj ešte nijaký turista od neho neodchádzal.

V každom prípade, požičanie Fiata Panda vlani vyšlo na 23 €. Tohto roku ma však tunajšie ceny šokovali. V tej istej požičovni za Pandu pýtali 52 €, najlacnejšiu som našiel za štyridsať osem. Už som chcel rezignovať, no nakoniec som predsa len objavil požičovňu s "vlaňajšími" cenami – trojdňová zákazka, dokonca, mala stáť iba sedemdesiat...

A tak som sa ráno postavil do fronty – ukázalo sa, že prijateľné taxy zlákali aj zástupy oveľa solventnejších Nemcov. Moja radosť však netrvala dlho. Prvé, čo som zistil, Peugeot 106 nemal servo, ani klimatizáciu, okná sa nedali zatvoriť, sedadlá mali vypálené desaťcentimetrové diery. No najhoršie prišlo až po naštartovaní: darmo som otáčal volantom – riadenie zabralo až skoro po deväťdesiatich (!) stupňoch otočenia volantu. Doteraz som si myslel, že taká vôľa nie je technicky možná. Bohužiaľ, bola! Dodnes neviem, ako som mohol bez jediného škrabanca prejsť nespočetné stoosemdesiatstupňové zákruty – pred každou som musel začať krútiť volantom oveľa, oveľa skôr.

Len čo som opustil požičovňu, na prvej križovatke svietila červená. Pribrzdil som, no auto nič. Začal som "pumpovať" – stačilo to však iba na to, aby som zastavil dobrých desať metrov za semaforom. Ešteže som mal kadiaľ "obehnúť" tých pred sebou! Samozrejme, všetci na mňa zúrivo vytrubovali – videli vo mne poriadne drzého piráta.

Nejdem to naťahovať – mráz mi behal po chrbte, keď som sa mal na horských serpentínach stretnúť s protiidúcim vozidlom. Len som sa v duchu modlil, aby ten nešťastník tiež nemal auto z rovnakej požičovne.

Človek si vraj zvykne aj na šibenicu – neviete si predstaviť tú lahodu, keď som si doma konečne sadol za volant vlastného voza.

V úžľabinách sa dve autá len ťažko obídu Na malorských cestách 180-stupňové zákruty nie sú žiadnou výnimkou Horská cesta naprieč pohorím Tramontana Hlavné cestné ťahy na ostrove Mallorca sú diaľničného typu Horské serpentíny sú majstrovským dielom Cestnej slučke s uhlom 270 stupňov sa na Mallorce hovorí kravatový uzol Najsevernejším cíp ostrova Mallorca je záliv menom Mys Formentor Pozornosť vodiča odpútavajú nádherné scenérie Premávka na ostrove je väčšinou plynulá a tým aj pomerne bezpečná
Autor: Ján Greš
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.