Nedeľa, 26 január 2020
Športový Lexus LC priťahuje pozornosť odvážnym dizajnom a krásnymi líniami. Vlajkové kupé japonskej značky získalo za svoj dizajn mnoho ocenení. Tento úspech je výsledkom vernej reprodukcie štýlu konceptu LF-LC, ktorý bol natoľko inovatívny, že Lexus ho pôvodne neplánoval ani vyrábať. Prečo zmenil rozhodnutie?
Senzácia na autosalóne v Detroite
Keď koncepčný Lexus LF-LC v roku 2012 debutoval na autosalóne v Detroite a spôsobil veľký rozruch. Fanúšikovia športových áut sa doňho okamžite zaľúbili a uznanie vyjadrili aj motoristickí novinári. Tamojšia porota mu udelila ocenenie EyesOn Design Awards za najlepší koncepčný model autosalónu.
Pre Lexus bol model LF-LC čímsi výnimočným. Predstavoval zhmotnenie snov o tom, aký má byť Lexus budúcnosti. Bol krásny a odvážny, mal úžasné tvary, ktoré sľubovali vzrušujúcu jazdu a skvelé emócie. Napriek tomu ho neplánovali vyrábať. Bolo to auto stvorené pre elegantné ulice západného pobrežia Kalifornie, ale americké dizajnérske štúdio Lexusu Calty Design Centre ho nevytvorilo ako praktické vozidlo určené na jazdu po verejných komunikáciách. Bolo však ťažké ignorovať ohlasy odborníkov a ódy verejnosti.
Premena štúdie na sériový model
Keď Lexus napokon rozhodol nesklamať fanúšikov LF-LC a uviesť na trh auto vytvorené podľa konceptu, hlavný inžinier Koji Sato sa ocitol v ťažej situácii. Počiatočné nadšenie vystriedali obavy. Mal premeniť vizionársky koncept na elegantné a praktické auto, ktoré sa bude podobať prototypu.
Nie je tajomstvom, že väčšina konceptov nie je vhodná na bežnú jazdu a náklady na ich výrobu sú astronomické. Nemontujú do nich praktické vybavenie nevyhnutné v bežnom automobile, ako sú airbagy alebo bezpečnostné systémy.
Premeniť koncepčné auto na každodenné používanie sa zvyčajne končí rovnako – stratí väčšinu vlastností, ktoré ho robili atraktívnym. Ostré línie sa okrešú a dynamické tvary ustúpia praktickej karosérii, ktorá sa ľahko vyrába. Ale Koji Sato čosi také nechcel dopustiť. Spolu s tímom mali za úlohu vytvoriť auto snov a chceli ju zrealizovať. "Konštrukcia LC bola od čias vytvorenia nového LS najväčšou výzvou, pred akou stál Lexus,” zhrnul Sato.
Práca pre štyritisíc ľudí
Na jar 2012 prototyp LF-LC odovzdali dizajnérskemu centru Lexus v Japonsku. Koji Sato si uvedomoval, že projekt môže uspieť iba vtedy, ak dizajnéri a inžinieri budú tvorivejší ako kedykoľvek predtým. Do práce sa zapojilo vyše 4000 ľudí.
Tím sa rýchlo zhodol na vytýčenom cieli. Produkčný LC mal mať všetko, vďaka čomu bol LC-LF taký atraktívny – dlhú, nízko položenú masku chladiča, strechu kupé, ktorá sa od kabíny smerom dozadu zvažuje, umelecky tvarované línie a precízne vypracované detaily. V procese zdokonaľovania sa tím vysporiadal s každou prekážkou. Napríklad, aby mohla byť maska chladiča položená dostatočne nízko, museli zavesenie kolies donekonečna upravovať.
Lepší ako koncept
Výsledok ich práce debutoval o päť rokov neskôr , znovu v Detroite. Mnoho členov dizajnérskeho tímu si myslí, že dizajn LC bol lepší ako koncept a nové kupé takisto získalo ocenenie EyesOn Design Award, tentoraz v kategórii najlepšieho produkčného auta a cenu za najlepší interiér. Nasledujúci rok priniesol ďalšie ocenenia - cenu Car Design of the Year v kategórii produkčných automobilov a 10 Best Interiors časopisu Wards Auto.
Luxusné japonské kupé
Lexus LC je najväčšie športové kupé v rade založené na rovnakej modulárnej platforme GA-L ako limuzína LS. Benzínový LC 500 je vybavený motorom V8 s objemom 5,0 litra a je spojený s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor s výkonom 464 k a krútiacim momentom 540 Nm dosahuje zrýchlenie na 100 km/h za 4,7 sekundy.
Hybridný LC 500h poháňa prvý štvorstupňový hybridný pohon Multistage Hybrid s celkovým výkonom 359 koní a pozostáva z 3,5-litrového spaľovacieho motora V6 a elektromotora s výkonom 179 koní s krútiacim momentom 300 Nm, ktorý je k dispozícii od nulových otáčok. LC s týmto pohonom dosiahne stovku za 5 sekúnd.
Nová platforma GA-L umožňuje veľmi vysokú tuhosť karosérie a výrazné zníženie ťažiska. Na vytvorenie strechy aj dverí bol použitý pevný, no ľahký plast zosilnený uhlíkovými vláknami CFRP. Dverové rámy, veko batožinového priestoru a maska sú z hliníka a rám karosérie kupé z ocele s vysokým stupňom tuhosti. V štvormiestnom interiéri nájdeme displej s 3D efektom, multimediálnu obrazovku s touchpadom a veľký farebný HUD projektor. Bezpečnosť jazdy zaručuje súbor bezpečnostných technológií ako aj integrované riadenie jazdnej dynamiky.
(lex-gold)Foto: Lexus