Lexus LFA oslavuje 10 rokov svojho vzniku

Štvrtok, 07 január 2021

Slávu si vo svete automobilov vydobyjú len výnimočné modely a po rokoch sa stávajú ikonami svojich značiek. Jedným z takých je aj jedinečný Lexus LFA.

1-Lexus-LFA

Lexus LFA, produkt japonského závodu v Motomachi, sa ako nový model predstavil v decembri 2010. Ide o jeden z najunikátnejších športových automobilov nielen v histórii značky. Okrúhle narodeniny superšportu sú skvelou príležitosťou pripomenúť si jeho históriu.

Príbeh tohto auta je okorenený uhlíkovými vláknami, nebezpečnými zákrutami okruhu Nürburgringu a jedinečným zvukom vidlicového motora V10.

Tanahashi, Naruse a Toyoda

História Lexusu LFA sa odštartovala už začiatkom roka 2000. Program jeho vývoja bol pôvodne projektom materskej Toyoty.

Vedenia tímu sa ujal inžinier z Lexusu Haruhiko Tanahashi, tvorca známej Toyoty Celica ST165 GT-Four. Jeho úlohou bolo vyrobiť auto, aké Lexus ani Toyota dovtedy nemali. Dizajnér a jeho tím začínali úplne od nuly. To im umožnilo vyvinúť nové riešenia.

Nasmerovať práce správnym smerom pomohol tímu tvorcov Hiromu Naruse, jeden z najlepších testovacích jazdcov Toyoty, pre ktorého bol Nürburgring a jeho slávna Severná slučka druhým domovom. Tanahashi a Naruse spoločne pripravili zoznam až 500 kľúčových funkcií a v roku 2001 začali v Lexuse práce na motore V10, ktorý mal auto poháňať.

Tím našiel dôležitého spojenca v Akio Toyodovi, vnukovi zakladateľa spoločnosti Toyota, ktorý je dnes prezidentom spoločnosti a veľkým milovníkom športových áut.

LFA nemusel byť

Lexus LFA, aby sa mohol vyrábať, potreboval zelenú. Pomohli marketingoví špecialisti, ktorým sa podarilo presvedčiť vedenie s argumentom, že revolučné auto môže priniesť spoločnosti obrovský prospech. A tak tvorcovia modelu LFA boli pod obrovským tlakom, keďže museli vyrobiť jedinečné auto.

Vyrastal na Zelenom pekle

Prvý koncept LFA vznikol v júni 2003. V októbri 2004 sa LFA dostal pred svoju najväčšiu výzvu, na Severnú slučku Nürburgringu, známu ako Zelené peklo. Tá je so svojimi 170 zákrutami, množstvom úzkych sekcií, stúpaní a slepých horizontov pre nový superšport dokonalým testovacím terénom.

Lexus LFA sa ako koncept prvýkrát predstavil v januári 2005 počas autosalónu v Detroite.Karoséria ručne zmontovaného auta bola vyrobená prevažne z hliníka. Konštruktéri navrhli úplne novú technológiu odlievania a vytláčania hliníka, ako aj spájania pomocou zvarov, nitov a lepidla. Bolo isté, že auto dostane motor V10 s objemom pod päť litrov a bude dosahovať rýchlosť 200 míľ (322 km) za hodinu.

Nový koncept pre Detroit

O dva roky neskôr sa Japonci vrátili do Detroitu s novým konceptom. Mal prepracovaný interiér, aerodynamicky upravenú karosériu s charakteristickými vstupnými otvormi na prívod vzduchu v tvare polmesiaca pri zadných stĺpikoch a znak športovej série Lexus F. Motor V10 bol umiestnený v prednej časti, ale hlboko posunutý dozadu. Hliník nahradili kompozitom s uhlíkovými vláknami až na 65 % hmotnosti karosérie.

Prvý štart na Nürburgring

V roku 2008 predstavil Lexus koncept LF-A v Detroite v tretej verzii. Auto nemalo strechu, ale zato automaticky výsuvné zadné krídlo. O pár mesiacov neskôr štartoval LFA na 24-hodinovke na Nürburgring. Vozidlo sa tu predviedlo spolu štyrikrát.

V októbri 2009 na tokijskom autosalóne oznámili uvedenie Lexusu LFA do výroby. Pod kapotou mal atmosférický motor V10 s objemom 4,8 litra s výkonom 560 km/h pri 9500 otáčkach a jedinečným zvukom. Špecialisti na hudobné nástroje z Yamahy pomohli vytvoriť zvuk pripomínajúci staré automobily formuly 1.

Vyrábať sa bude ručne

V decembri 2010 spustili výroba superšportu Lexus LFA. Automobil ručne vyrábali v továrni Motomachi a každý kryt motora bol podpísaný inžinierom, ktorý ho zostavil. Japonci venovali detailom takú pozornosť, že zo závodu odchádzalo každý mesiac maximálne 20 áut.

V marci potom Japonci ohlásili uvedenie špeciálnej verzie Nürburgring Package. Tá vznikla na podklade pretekárskych automobilov, s ktorými Lexus pretekal vo vytrvalostných pretekoch v Zelenom pekle. Auto dostalo pevné zadné krídlo, prídavné krídla, rýchlejšiu prevodovku a dodatočnú ,,injekciu” výkonu.

V auguste 2011 dosiahol jazdec Akira Iida rekordný čas v Zelenom pekle 7:14.64 min a model Nürburgring Package sa stal najrýchlejším automobilom na tomto okruhu a túto verziu uviedli do výroby.

Živá legenda

Každý model LFA bol vyrobený na zákazku a disponoval plaketkou s číslom modelu. Lexus umožnil až takú rozsiahlu personalizáciu vozidla, že celkovo bolo možné získať takmer nekonečné množstvo kombinácií. Vďaka tomu na svete nenájdeme dva rovnaké LFA.

Výroba Lexusu LFA sa skončila presne dva roky po jeho uvedení do výroby – 14. decembra 2012. Z výrobnej linky zišiel vtedy posledný LFA, biely Nürburgring Package. Lexus vyrobil spolu 500 kusov LFA, z toho 50 vo verzii nesúcej názov slávnej nemeckej trate.

1-Lexus-LFA 2-Lexus-LFA-Concept2005 kopie 3-Lexus-LFA-Concept2007 kopie 4-Lexus-LFA-RoadsterConcept2008 kopie 5-Lexus-LFA-motor 6-Lexus-LFA-Nurburgring-Package
Autor: J. Goldberger, Zdroj: Lexus
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.