Nedeľa, 16 január 2022
Do zlatého fondu francúzskej automobilky Renault sa radí nezabudnuteľný model sedemdesiatich rokov, ikonický Renault 5. Jeho dve generácie obšťastňovali v rokoch 1972 až 1996 nielen Francúzov, ale v podstate celý motoristický svet.
Paradoxné je, že malý trojdverový hatchback nevymyslel Francúz, ale Američan Bernard Hanon, ktorý pracoval za veľkou mlákou v pobočke Renaultu. Ako profesor na jednej newyorskej univerzite poznal čo študenti a sociálne slabšie vrstvy potrebujú.
Myšlienka malého európskeho auta tak vzišla z USA a Renault 5, malé európske auto, otvorilo éru malých áut. Tvorcovia tohto malého trojdverového dvojpriestorového hatchbacku prevzali niektoré komponenty zo zavedeného Renaultu 4.
Päťka renaultu mala niektoré tvary karosérie hranatejšie ako nepriamy predchodca Renault 4. Karoséria trojdverového hatchbacku mala kapotu motora, bočné okná, prelisy predných blatníkov zaoblené. Renault 5 bol hneď od svojho vzniku tak originálny, že na ceste ste si ho nemohli s ničím spliesť.
Prvé R 5 začali používať agregát s objemom valcov 782 cm3 z Renaultu 4 (36 k). Luxusnejšia verzia R 5 TL používala motor s objemom 956 cm3 a výkonom 47 koní. Keď potom v roku 1979 prišiel na svet päťdverový variant, motor s objemom 1108 cm3 a výkonom 45 koní.
Hneď po uvedení bol o Renault 5 vo Francúzsku veľký záujem a postupne narastal. Až tak, že v roku 1974 bol v domovskej krajine najpredávanejším autom a v roku 1980 sa ho predalo takmer 240 tisíc exemplárov.
Tak ako bežal čas, Renault 5 sa stále viac modernizoval. Vznikali nové modely so silnejšími a aj výkonnými turbomotormi. V roku 1996 sa jeho výroba úplne zastavila. Z ponuky ho vytlačil nový a rovnako veľmi úspešný model Clio.
Renault sa so svojou päťkou neplánuje rozlúčiť a ako retromodel ho plánuje znovu uviesť na scénu. Má už hmatateľnú podobu v podobe konceptu, resp. prototypu. Nebude však so spaľovacím motorom, ale ako plne elektrický model.
Počas celého roka 2022 bude Renault oslavovať 50. výročie zrodu svojej ikony Renault 5. Výročie jeho vzniku si francúzska automobilka pripomenie množstvom akcií a sprievodných udalostí.
Autor: J. GoldbergerFoto: Renault