Sobota, 21 apríl 2012
O tom, že by mal vyrábať autá, to ho spočiatku ani vo sne nenapadlo. Pôvodne si chcel len doviesť z Nemecka rám Lotusu Seven s tým, že si naň postaví skladačku auta podľa vlastného výberu komponentov. Úradný šimeľ na polícii a iných úradoch však rozhodol inak. Povedali, že v tejto republike postaviť a schváliť individuálne auto nie možné. A tak si postavil hlavu a tvrdohlavo išiel za tým. Nakoniec si Michal Hradský z českej Smržovky automobil svojich snov postavil.
Malá továrnička stojí v bývalej opustenej fabrike malého českého mestečka neďaleko Jablonca nad Nisou. Desať zanietencov tu dnes vyrába vzhľadné športové roadstery klasických tvarov, na ktoré by boli pyšní aj britskí karosári a konštruktéri. Najmä tí z druhej polovice minulého storočia, z čias, kedy autá podobných tvarov na britských ostrovoch vznikali ako huby po daždi. Doteraz ich v ručnej výrobe v dielenských priestoroch Michala Hradského postavili približne tri a pol stovky.
Vzorom pre Michala Hradského bol Lotus Seven. Prvý prototyp, neskôr pomenovaný ako Kaipan 47, bol dokončený v roku 1992, schválený pre sériovú výrobu a premávku na pozemných komunikáciách až v roku 1997. V roku 2002 už testovali nový typ Kaipan 57 s motorom z Audi 1,8 20V Turbo.
Súčasťou plánu malého súkromného výrobcu a automobilového nadšenca zo Smržovky bolo a dodnes aj je dodávať záujemcom okrem hotových áut aj stavebnicu, ku ktorej si záujemca prikúpi pohonné ústrojenstvo – motor, prevodovku a nápravy so zavesením – podľa vlastného výberu. Finančne najmenej náročné je zo starého favorita alebo Fabie, pre náročnejších z Audi. Michal Hradský pri Favorite vychádzal z toho, že práve tento model je pre českého zákazníka najdostupnejší a najlacnejší.
Model Kaipan je na Slovensku mnohým priaznivcom automobilovej techniky známy z bratislavského alebo nitrianskeho autosalónu, ale aj iných výstav. Nemcom zasa z lipského autosalónu, ale Kaipan vystavujú aj inde v zahraničí. V týchto dňoch si môžu prezerať až tri rôzne modely Kaipan návštevníci bratislavského autosalónu v komplexe Incheby.
Jedným z vystavovaných modelov je premiérový model Kaipan 16, ďalším jeho predchodca Kaipan 15 a tretím prototyp plne elektrického modelu. Progres totiž roadsterom Michala Hradského nikdy nechýbal. Okrem elektromobilu sa malý český výrobca pýši v Bratislave aj modelom Kaipan 16, ktorý spĺňa emisnú normu Euro5.
Roadster Kaipan je, podobne ako britský Lotus Seven, vzor českého nepriameho príbuzného, otvorený automobil bez dverí a strechy. Čo však v prípade, ak vás na ceste zastihne nebodaj lejak? Musíte sa ukryť pod prístrešok, aby vám voda nezaplavila podlahu? Tak toto nehrozí! Zastavíte a jednoducho ručne za pár sekúnd namontuje plátennú strechu a dvere (sú uskladnené pod kapotou v motorom priestore) a pokračujete v jazde ako v uzavretom automobile.
Najnovší Kaipan 16 s karosériou z kompozitných materiálov a rámom zváraným z oceľových rúrok používa motor z Fabie 1,2/105 k, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. Má 5stupňovú prevodovku, je dlhý 3815 mm, široký 1670 mm a má výšku 1240 mm. Hmotnosť s vodičom je len 825 kg. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 6,9 sekundy, najrýchlejšie vie ísť 189 km/h, rýchlosť krotia kotúčové brzdy na všetkých kolesách a priemerne spotrebuje 5,4 l/100 km benzínu.
Autor: J. GoldbergerFoto: Kaipan