Kaipan roadster, nie Lotus Seven

Sobota, 21 apríl 2012

O tom, že by mal vyrábať autá, to ho spočiatku ani vo sne nenapadlo. Pôvodne si chcel len doviesť z Nemecka rám Lotusu Seven s tým, že si naň postaví skladačku auta podľa vlastného výberu komponentov. Úradný šimeľ na polícii a iných úradoch však rozhodol inak. Povedali, že v tejto republike postaviť a schváliť individuálne auto nie možné. A tak si postavil hlavu a tvrdohlavo išiel za tým. Nakoniec si Michal Hradský z českej Smržovky automobil svojich snov postavil.

Kaipan 16
Malý český výrobca predstavil na autosalóne v Bratislave nový model Kaipan 16

Malá továrnička stojí v bývalej opustenej fabrike malého českého mestečka neďaleko Jablonca nad Nisou. Desať zanietencov tu dnes vyrába vzhľadné športové roadstery klasických tvarov, na ktoré by boli pyšní aj britskí karosári a konštruktéri. Najmä tí z druhej polovice minulého storočia, z čias, kedy autá podobných tvarov na britských ostrovoch vznikali ako huby po daždi. Doteraz ich v ručnej výrobe v dielenských priestoroch Michala Hradského postavili približne tri a pol stovky.

Vzorom pre Michala Hradského bol Lotus Seven. Prvý prototyp, neskôr pomenovaný ako Kaipan 47, bol dokončený v roku 1992, schválený pre sériovú výrobu a premávku na pozemných komunikáciách až v roku 1997. V roku 2002 už testovali nový typ Kaipan 57 s motorom z Audi 1,8 20V Turbo.

Súčasťou plánu malého súkromného výrobcu a automobilového nadšenca zo Smržovky bolo a dodnes aj je dodávať záujemcom okrem hotových áut aj stavebnicu, ku ktorej si záujemca prikúpi pohonné ústrojenstvo – motor, prevodovku a nápravy so zavesením – podľa vlastného výberu. Finančne najmenej náročné je zo starého favorita alebo Fabie, pre náročnejších z Audi. Michal Hradský pri Favorite vychádzal z toho, že práve tento model je pre českého zákazníka najdostupnejší a najlacnejší.

Model Kaipan je na Slovensku mnohým priaznivcom automobilovej techniky známy z bratislavského alebo nitrianskeho autosalónu, ale aj iných výstav. Nemcom zasa z lipského autosalónu, ale Kaipan vystavujú aj inde v zahraničí. V týchto dňoch si môžu prezerať až tri rôzne modely Kaipan návštevníci bratislavského autosalónu v komplexe Incheby.

Jedným z vystavovaných modelov je premiérový model Kaipan 16, ďalším jeho predchodca Kaipan 15 a tretím prototyp plne elektrického modelu. Progres totiž roadsterom Michala Hradského nikdy nechýbal. Okrem elektromobilu sa malý český výrobca pýši v Bratislave aj modelom Kaipan 16, ktorý spĺňa emisnú normu Euro5.

Kaipan 15
Plátenná strecha a dvere sú uskladnené pod prednou kapotou a montáž je jednoduchá

Roadster Kaipan je, podobne ako britský Lotus Seven, vzor českého nepriameho príbuzného, otvorený automobil bez dverí a strechy. Čo však v prípade, ak vás na ceste zastihne nebodaj lejak? Musíte sa ukryť pod prístrešok, aby vám voda nezaplavila podlahu? Tak toto nehrozí! Zastavíte a jednoducho ručne za pár sekúnd namontuje plátennú strechu a dvere (sú uskladnené pod kapotou v motorom priestore) a pokračujete v jazde ako v uzavretom automobile.

Najnovší Kaipan 16 s karosériou z kompozitných materiálov a rámom zváraným z oceľových rúrok používa motor z Fabie 1,2/105 k, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. Má 5stupňovú prevodovku, je dlhý 3815 mm, široký 1670 mm a má výšku 1240 mm. Hmotnosť s vodičom je len 825 kg. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 6,9 sekundy, najrýchlejšie vie ísť 189 km/h, rýchlosť krotia kotúčové brzdy na všetkých kolesách a priemerne spotrebuje 5,4 l/100 km benzínu.

Kaipan 16 Kaipan 16 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 16 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 15 Kaipan 15 Kaipan 15 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57
Autor: J. Goldberger
Foto: Kaipan
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5