Industry4.0 prepisuje firemnú kultúru podnikov

Streda, 30 október 2019

Na pôde ZAP-u, presnejšie v priestoroch Matadoru v Bratislave, sa diskutovalo na tému Industry4.0. Konkrétne o podiele firiem, ktoré sa zapájajú či už zapojili do priemyselnej revolúcie a aplikujú do svojej výroby digitálne technológie.

peugeot-citroen

Aby sme si bližšie povedali o čom je reč, tak Industry4.0 je o princípoch, nových technológiách, podnikateľských modeloch a riešeniach pre priemysel. Približne takto možno definovať čo je Industry.4.

Svet a aj Slovensko, chceme či nechceme, stojí na prahu technologickej revolúcie. Prichádza po tretej, v ktorej dominovala elektronika a informačné technológie pre automatizáciu výroby. Druhá priemyselná revolúcia bola dobou elektrickej energie a pásovej výroby. A ešte pred ňou bola prvá priemyselná revolúcia, doba, ktorá využívala paru na mechanizáciu výroby.

Takže po prvých troch je tu teraz štvrtá priemyselná revolúcia, ktorá vychádza z tretej. Nazývame ju digitálnou revolúciou a datuje sa približne od polovice minulého storočia. Je charakterizovaná zlúčením technológií, ktoré stierajú hranice medzi fyzickými, digitálnymi a biologickými sférami.

Toľko teória o Industry4.0. Teraz fakty: napríklad, že podiel firiem, ktoré aplikujú Industry4 .0 činí 40 %. Vplýva to z prieskumu tretieho ročníka prieskumu o úrovni prieniku Industry4.0 do slovenských podnikov. Novinárov o ňom informoval Martin Morháč, predseda Združenia inteligentného priemyslu Industry4 UM. O skúsenostiach slovenských podnikov s Induustry4.0 hovoril prezident spoločnosti Modern Technology Systems Juraj Habovštiak.

Trojročný zber dát zistil počet firiem, ktoré začali s aplikáciou Induistry4.0. Hovoril Zistenia prieskumu hovoria o zvyšovaní inovačného potenciálu firiem, ale aj o nedostatočných podmienkach pre vzdelávanie a rozvoj pracovníkov. Prieskum poukazuje tiež na to, že na Slovensku je nedostatok odborníkov pre digitalizáciu priemyslu.

Z prieskumu tiež vyplýva, že je potrebné vytváranie nových študijných odborov so zameraním nielen na technológie a podporu existujúcich zameraných nielen na technológie, ale aj na prepojenia systému vzdelávania s praxou.

"Firmy by si mali uvedomiť, že investícia do vzdelávania svojich zamestnancov je nevyhnutný základ pri prechode na úspešnú digitalizáciu" - zhodnotila stretnutie generálna riaditeľka sekcie podnikateľského prostredia a inovácií na Ministerstve hospodárstva SR Miriam Letašiová.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.