Utorok, 24 október 2017
Fórum odborníkov, ktoré vedie dialóg so slovenskými firmami o nových technologických trendoch, zrealizovalo prieskum o úrovni aplikácie konceptu Industry 4.0 v slovenských priemyselných podnikoch.
Prieskum odhalil, že slovenské firmy chápu význam a dopad technologických zmien a aj keď mnohé už začali so samotnou implementáciou, je ešte veľa tých, ktoré nevedia ako problematiku realizovať a kde začať. Prieskum zistil, že by sa malo o problematike viac diskutovať a viac by malo zabrať poradenstvo pre strategické, ale aj implementačné fázy.
Prieskum sa realizoval na prelome augusta a septembra 2017 na vzorke 47 respondentov. Tú tvorili takmer z polovice vrcholoví manažéri významných slovenských priemyselných podnikov. Špecifickosť prieskumu vychádza zo skutočnosti, že ho pripravil tím odborníkov z praxe, ktorí sa dlhodobo zaoberajú problematikou inovácií, technologického vývoja a Industry 4.0.
Už tento prvý prieskum ukázal, že začať treba na vybranej skupine podnikov a ďalej sledovať ako postupuje využitie princípov inteligentného priemyslu v praxi."V rámci platformy Industry4UM ho budeme sledovať dlhodobo a poznatky využijeme pri plánovaní krokov, ktoré umožnia zrýchliť pokrok tohto dôležitého priemyselného fenoménu," hovorí analytik Revue priemyslu Martin Jesný.
Industry 4.0 sa v slovenských podnikoch skloňuje už viac rokov. Dnes už možno konštatovať, že podniky sú v štádiu, keď pristupujú k jej reálnej implementácii. Za dôležitú ju považujú dve tretiny firiem."Implementácia síce prebieha, ale tempo nie je rovnomerné vo všetkých procesoch a technológiách. Znamená to, že napriek skutočnosti, že Industry 4.0 sa stáva vo väčšej časti podnikov prioritou, ešte nie je vnímaná ako nutnosť a veľká časť firiem sa ešte len začína zamýšľať nad riešeniami," sú slová Martina Morháča, predsedu predstavenstva SOVA Digital.
S implementáciou začalo, alebo v nej naplno funguje relatívne málo firiem (19 %). Naopak, viac ako polovica firiem (53 %) ešte nezačala, alebo sa nachádzajú v procese získavania relevantných informácií o tom, kde a ako začať. Tie firmy, ktoré začali, realizujú zmeny svojpomocne, alebo s poradenstvom externých konzultantov, aj to len v prípravnej fáze.
Čoraz viac podnikov však chápe Industry 4.0 ako potrebu koncepčných a strategických zmien pre zefektívnenie výroby a zvýšenie produktivity. To potvrdzuje aj skutočnosť, že najväčšiu naliehavosť implementácie Industry 4.0 vidia až dve tretiny firiem v zlepšovaní a zefektívňovaní vnútorných procesov.
Autor: janGold